
Rodzicom…
Ze wszystkich stron słychać o potrzebie przygotowania uczniów do powrotu do edukacji stacjonarnej. I słusznie – rok pandemii, izolacja społeczna, niedostatki edukacji zdalnej, odcisnęły swoje

W jakim języku rozmawiać trzeba dziś z uczniem?
O tym, że z uczniami wracającymi do szkoły po przeszło rocznym okresie pandemii, trzeba rozmawiać w sposób szczególny, żadnego nauczyciela nie trzeba przekonywać. To w

Wracamy do szkoły… i co dalej
Po długiej przerwie uczniowie z początkiem czerwca wracają do szkoły. Warto pamiętać, że pomimo tych samych imion i nazwisk, do szkoły wracają inni uczniowie, niż

Modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego.
W wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 17 maja 2021 r. dotyczących działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do

Szkoła – uczniowie, rodzice i nauczyciele w programie ,,Polski Ład”.
Elementem programu ,,Polski Ład” jest przedstawienie dalszego funkcjonowania oświaty. Zamierzenia zostały opisane w wymienionym programie pod hasłem ,,Przyjazna szkoła i kultura na nowy wiek”. Przedstawione

Bezpieczna i przyjazna szkoła – najistotniejsze zagadnienia
Pandemia COVID-19 spowodowała, że polscy uczniowie spędzili w domu najwięcej czasu w całej Europie. Od marca 2020 r. do maja 2021r. nauka odbywała się głównie

Ważne zamiany dla szkół artystycznych!
Ważne zamiany dla szkół artystycznych! W projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu

Kompetencje kluczowe – kompetencje osobiste, odpowiedzialność.
Projekt rozporządzenia dotyczącego programów wspierających już jest! Kompetencje kluczowe to te kompetencje, których wszyscy potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego stylu

Prawa nauczyciela w ustawie Karta Nauczyciela.
Prawa nauczyciela w ustawie Karta Nauczyciela. Konferencja MEiN z dnia 11.05.2021 r. Karta Nauczyciela jest ustawą regulującą prawa i obowiązki nauczycieli, które są konsekwencją szczególnego

Projekt rozporządzenia dotyczącego programów wspierających już jest!
Projekt rozporządzenia dotyczącego programów wspierających już jest! Prezentowaliśmy już Państwu programy, których realizacją MEN zamierza wspierać uczniów i nauczycieli w powrocie do szkół, w wyrównywaniu

Najważniejszy dokument prawa w szkole.
Najważniejszy dokument prawa w szkole. Statut szkoły powinien być dokumentem w miarę stałym i niezmiennym, zgodnym z prawem ogólnym i prawem oświatowym.. W związku

Pytać czy nie pytać – oto jest pytanie.
„Tydzień Ulgi” Uczniowie wracają do szkół a Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotował kampanię społeczną ,,Tydzień Ulgi”. Instytut jest jej pomysłodawcą i organizatorem. Naukowcy apelują do

Zajęcia wspomagające uczniów.
Co proponuje MEiN w projekcie rozporządzenia z 12 maja 2021 r.? Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego

Klasyfikacja roczna i końcowa – krótkie przypomnienie wybranych informacji.
Klasyfikacja roczna i końcowa – krótkie przypomnienie wybranych informacji. Coraz bliżej do końca roku szkolnego 2020/2021, a tym samym klasyfikacji rocznej i końcowej uczniów. Ustawa

Patroni roku……
Dla przypomnienia i wykorzystania w pracy z uczniami. W piątek 27 listopada 2020 r. Sejm RP ustanowił patronów 2021 r. Izba uhonorowała: kard. Stefana Wyszyńskiego,

Ocena dorobku zawodowego nauczyciela.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela. Koniec maja to czas, kiedy wielu nauczycieli kończy staż na kolejny stopień awansu zawodowego. Zgodnie § 4 ust. 5 Rozporządzenia Ministra

Ministerialne programy wsparcia dla szkół.
Ministerialne programy wsparcia dla szkół. W związku z różnorodnymi problemami, jakie dla oświaty stwarza edukacja na odległość w czasach pandemii oraz samo zagrożenie nieznanym i

Sposoby na stres…
Sposoby na stres… W jednym z poprzednich tekstów, zamieszczonych dla Państwa, pisaliśmy o wielu czynnikach, które w ostatnim roku szczególnie utrudniają funkcjonowanie nauczycielom – tak

Egzaminy zewnętrzne w latach 2022 – 2023.
Egzaminy zewnętrzne w latach 2022 – 2023. Stwierdzenie, że w oświacie nie ma nic stałego oprócz zmiany, znajduje swoje odzwierciedlenie w kolejnych zmianach w egzaminach

Majowy powrót do szkoły.
Majowy powrót do szkoły. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku

Priorytet w kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
Priorytet w kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Dopiero kwiecień 2021 r. a MEiN Przemysław Czarnek poinformował, że wychowanie do życia w

Czy dziś potrzebny jest autorytet wychowawcy?
Czy dziś potrzebny jest autorytet wychowawcy? „ Ten mi najmilszy nauczyciel bywa, który jako naucza tak sam wykonywa” Jan Kochanowski Wracamy do raportu przygotowanego na

Zadania wychowawcy klasowego
Zadania wychowawcy klasowego. Przypominając Państwu rekomendacje z raportu „Jak wspierać ucznia po roku pandemii” podejmujemy temat obowiązków nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy klasy. Oczywiście zadań wychowawczych

Zobaczyć swoją szkołę w lustrze
Zobaczyć swoją szkołę w lustrze. Kilka słów o ewaluacji wewnętrznej. Ewaluacja wewnętrzna to bardzo ważny element nadzoru pedagogicznego, jedna z jego czterech form. Plan nadzoru

Dyrektor w ZSU 2030
Dyrektor w ZSU 2030, dokumencie ujmującym politykę na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. Aktualnie uwagę środowisk szkolnych, w tym

Matura od 2023 roku
Jaka matura od 2023 roku? 17 marca 2021 roku ukazało się rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie egzaminu

Projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków
Projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki

Wszechobecny…
Wszechobecny… Dziś wszechobecny jest stres, lęk, przemęczenie, zniechęcenie – ogólnie „dół”. Niezależnie od tego czy dotyczy spraw prywatnych, domowych czy zawodowych. Niezależnie od tego czy

O skutkach pandemii u dzieci i młodzieży
O skutkach pandemii u dzieci i młodzieży. W ostatnim czasie pojawiły się publikacje będące efektem prowadzonych badań nad stanem zdrowia fizycznego i psychicznego uczniów w

Bezpieczeństwo: zmiana ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Bezpieczeństwo: zmiana ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Bezpieczeństwo uczniów w szkole, ale także bezpieczna droga do i ze szkoły do ważny aspekt działalności szkoły.