
Przemoc w szkołach ponadpodstawowych.
Uniwersytet SWPS, Fundacja UNIQA oraz zespół RESQL opracowały raport „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych", który prezentuje wyniki badania przeprowadzonego z udziałem 18590 uczniów z 96 szkół ponadpodstawowych. Są

Dyspozycje do organizacji edukacji zdrowotnej.
31 sierpnia 2025 r. traci moc: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących

Moc rozmowy ze specjalistą
Pisaliśmy całkiem niedawno o mocy rozmów z przyjaciółmi – pomagają w lepszej ocenie własnego samopoczucia oraz w rozwiazywaniu trudnych, stresujących sytuacji. Ale też

Warto przeczytać – polecamy… – część 8 w roku szkolnym 2024/25.
Trafiła w moje ręce książka niezwykła, chociaż uczciwie powiem, ż jej niezwykłości się spodziewałam. Bowiem autorką jest znana i ceniona terapeutka Ewa Wojdyłło, od wielu

Echa „czarnej pedagogiki” we współczesnej szkole?
Jakże często wydaje nam się, że wiemy najlepiej. Że nasze postrzeganie rzeczywistości jest jedynie słuszne, dziwimy się, jeśli ktoś widzi świat inaczej. Jest

Ramowe plany nauczania z edukacją zdrowotną i edukacją obywatelską.
12 marca 2025 r. Minister Edukacji, Barbara Nowacka, podpisała projekt rozporządzenia zmieniającego ramowe plany nauczania. Wprowadzone zmiany to przede wszystkim: ustalenie wymiaru godzin edukacji obywatelskiej

Przyroda. Zaproszenie do konsultacji.
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza do udziału w konsultacjach dotyczących przedmiotu przyroda. Obecnie przedmioty przyrodnicze w szkole podstawowej realizowane są następująco: dwie godziny zajęć przyrody tygodniowo

Międzynarodowy Dzień Teatru.
Teatr to rodzaj sztuki, która łączy pokolenia, odwołuje się niemal do wszystkich zmysłów człowieka wzbogacając go dźwiękiem, ruchem, słowem, obrazem. Międzynarodowy Dzień Teatru zainicjowany został

Garść refleksji na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
2 kwietnia to ważna data w kalendarzu dla osób ze spektrum autyzmu i ich bliskich. Statystyki wskazują, że w Polsce jest to około

Warto przeczytać – polecamy… – część 7 w roku szkolnym 2024/25.
Po raz kolejny zabieramy Państwa do świata naszych lektur. Jak zapewne wierni Czytelnicy pamiętają, nasz kącik jest trochę bez ładu i składu czyli

Edukacja włączająca – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy…
Trudno pisać o zjawisku, które nie ma definicji, ani założeń prawnych. Edukacja włączająca bowiem nie jest zdefiniowania przez ustawodawcę, pomimo posługiwania się tym terminem w

Brak pracy domowej z rocznej perspektywy.
Już blisko rok za nami bez tzw. „prac domowych”. W kwietniu 2024 weszło w życie rozporządzenie, mocno ograniczające zadawanie przez nauczycieli prac domowych w szkołach

Dbałość o język ojczysty?
Jak często my nauczyciele nie-poloniści zastanawiamy się nad wagą i znaczeniem dbałości o nauczanie języka ojczystego? Jak często poprawiamy niegramatyczne, kolokwialne, slangowe czy

Moc rozmowy
Coraz częściej w różnorodnych spotkania z nauczycielami, zauważamy podwyższony poziom nerwowości, podrażnienia, oznak przemęczenia lub wszechobecne objawy stresu. To naturalna reakcja organizmu na

Warto przeczytać – polecamy… – część 6 w roku szkolnym 2024/25.
Dziś nasze polecane lektury mają inny charakter niż zazwyczaj. Otóż jedna z Czytelniczek, napisała do nas, z prośbą o polecenie literatury dla pedagoga specjalnego. To

Edukacja obywatelska – komentarz metodyczny.
6 marca 2025 r. Barbara Nowacka podpisała projekty rozporządzeń w sprawie podstawy programowej przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna: rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy

,,Internet dzieci’’.
,,Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie’’ to publikacja zawierająca analizę danych i rekomendacje do podjęcia działań. Z raportu wynika, że

10 mitów o pozytywnej dyscyplinie, które musiałam rozwiać, aby jako nauczyciel lepiej zrozumieć jej zasady.
Pierwszym mitem, z którym się spotkałam, jest przekonanie, że pozytywna dyscyplina to po prostu brak dyscypliny. Często słyszymy, że jeśli nie stosujemy surowych kar, dzieci

Wspieranie dzieci i uczniów w obliczu klęski żywiołowej.
21 lutego 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu został zamieszczony projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom

Projekt zmian w ustawie – Karta Nauczyciela w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ukazała się projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw: UD-199. W założeniu celem

Prawa dziecka w Polsce 2024.
Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w

Interdyscyplinarna edukacja klimatyczna.
W 2019 roku Włochy ogłosiły, że jako pierwszy kraj na świecie wprowadzą zmiany klimatu jako obowiązkowy przedmiot w programie nauczania. Od września 2021 roku uczniowie

Nauczyciel współorganizujący i jego rola w systemie edukacyjnym.
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 7 w roku 2025 Nauczyciel współorganizujący kształcenie, często nazywany nauczycielem wspomagającym, odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym systemie edukacyjnym. Jego

Jakie korzyści przynosi nauka poprzez zabawę dzieciom z autyzmem?
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 6 w roku 2025 Nauka poprzez zabawę to podejście, które zdobywa coraz większe uznanie, zwłaszcza w pracy z dziećmi

Jakie metody nauczania najlepiej sprawdzają się w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu?
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 5 w roku 2025 W pracy z dziećmi z autyzmem kluczowe jest zrozumienie ich indywidualnych potrzeb i preferencji, co

Nieporozumienia wokół autyzmu.
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 4 w roku 2025 Autyzm to temat pełen mitów i nieporozumień, które często prowadzą do stygmatyzacji osób z tym

Jak szkoły mogą lepiej dostosować się do potrzeb neuroróżnorodnych uczniów?
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 3 w roku 2025 W dzisiejszym systemie edukacyjnym dostosowanie szkół do potrzeb neuroróżnorodnych uczniów jest coraz bardziej palącą kwestią.

Dlaczego nauczyciele powinni znać i rozumieć pojęcie neuroróżnorodności?
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 2 w roku 2025 Neuroróżnorodność to pojęcie, które we współczesnej szkole powinien znać i rozumieć każdy nauczyciel. W czasach,

Co to znaczy być neuroróżnorodnym w codziennym życiu?
Z cyklu o neuroróżnorodności ….. Część 1 w roku 2025 Neuroróżnorodność to pojęcie, które z roku na rok zyskuje na znaczeniu, szczególnie w kontekście codziennego

Organizacja edukacji zdrowotnej w nowym roku szkolnym.
Projektowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadzenie nowego nieobowiązkowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” i rezygnacja od roku szkolnego 2025/2026 z realizowania przez uczniów szkół zajęć „wychowanie do