Ministerstwo Edukacji Narodowej 30 maja 2025 r. w Rządowym Centrum Legislacji przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Dz. U. z 2023 r. poz. 2736.
Jeśli projektowane rozwiązania od 1 września 2025 roku wejdą w życie, to nastąpią istotne zmiany w kształceniu specjalnym. Umożliwią one uczniom kontynuację nauki mimo zmiany orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Nowe przepisy zaproponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej mają na celu zwiększenie elastycznośći w organizacji pracy szkół i przedszkoli. To szczególnie istotne dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub zmieniającym się rodzajem niepełnosprawności w trakcie roku szkolnego.
Wymienione wyżej rozwiązanie jest konsekwencją przyjęcia – w zmodyfikowanej formie – projektu deregulacyjnego MNiSW-6-217. Umożliwi ono uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, kontynuację kształcenia specjalnego odpowiednio w:
- oddziale szkoły specjalnej lub
- oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej
w przypadku otrzymania przez takiego ucznia w trakcie roku szkolnego nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na zmianę niepełnosprawności lub wystąpienie niepełnosprawności sprzężonych.
Powyższe rozwiązanie będzie miało również zastosowanie w przypadku zajęć świetlicowych, zajęć organizowanych w grupie wychowawczej w internacie oraz zajęć edukacyjnych organizowanych w klasach łączonych.
Analogiczne rozwiązanie zaplanowano dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność uczęszczających do oddziału przedszkola specjalnego i oddziału specjalnego w przedszkolu ogólnodostępnym.
Kontynuacja kształcenia specjalnego nastąpi na wniosek rodziców lub niepełnoletniego ucznia. Wniosek będzie składany w sposób i formie przyjęty w danym przedszkolu lub szkole.
Kontynuacja kształcenia w oddziale szkoły specjalnej/przedszkola specjalnego lub oddziale specjalnym będzie możliwa do końca roku szkolnego, w którym wydano nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dodatkowym ograniczeniem będzie limit takich uczniów/dzieci w oddziale do maksymalnie 2. Ograniczenie to wprowadzono, z uwagi na zwiększone trudności pracy w takim oddziale dla dzieci i uczniów oraz nauczycieli.
Kolejna zmiana polega na wprowadzeniu możliwości zorganizowania i funkcjonowania w szkołach specjalnych oraz szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oddziału specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Maksymalna liczba uczniów w takim oddziale wyniesie 4 uczniów.
Zdaniem resortu edukacji umożliwi to dyrektorom szkół specjalnych bardziej elastyczną organizację pracy w takich oddziałach, z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania ww. grupy uczniów, którzy realizują obecnie, zarówno w szkole podstawowej specjalnej, jak również w szkole ponadpodstawowej – szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
W uzasadnieniu projektu przypomniano, że zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe dyrektor szkoły lub placówki m.in. kieruje jej działalnością i organizuje kształcenie, wychowanie, opiekę dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym odpowiada również za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Dlatego też dyrektor ma obowiązek monitorować aktualność orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, na podstawie których opracowuje się dla tych uczniów indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, organizuje zajęcia rewalidacyjne oraz organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Źródło:
- legislacja.rcl.gov.pl