You are currently viewing WF po nowemu w liceum ogólnokształcącym i technikum.

WF po nowemu w liceum ogólnokształcącym i technikum.

  • Post category:Artykuły

Od 30 kwietnia 2025 r. jest dostępny projekt rozporządzenia  zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

W projekcie przedstawiono następujące cele kształcenia realizowane na przedmiocie wychowanie fizyczne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej przez różnorodne formy aktywności ruchowej dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów;
  • doskonalenie umiejętności ruchowych sprzyjających zdrowemu, opartemu na aktywności fizycznej stylowi życia oraz pogłębianie wiedzy na temat bezpiecznego i efektywnego korzystania z różnych form aktywności fizycznej;
  • kształtowanie postawy stałego dążenia do zdrowego stylu życia, rozumianego jako dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz umiejętność świadomego i regularnego podejmowania aktywności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności świadomej samooceny i monitorowania własnej sprawności fizycznej, ustalania celów rozwojowych i planowania działań prowadzących do ich osiągnięcia;
  • kształtowanie kompetencji społecznych, w tym umiejętności współpracy i komunikacji w grupie, respektowanie zasad fair play oraz szacunek dla rywali.

W części ,,Warunki i sposoby realizacji’’ autorzy podstawy programowej podkreślają, że przedmiot wychowanie fizyczne wymaga zapewnienia odpowiednich warunków realizacji, które wspierają wszechstronny rozwój uczniów oraz umożliwiają efektywne nabywanie wiedzy i umiejętności ruchowych. Zaznaczają, że  kluczowe znaczenie mają:

  • metody nauczania i infrastruktura dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.

Zalecają, między innymi, by nauczyciel:

  • indywidualnie dostosowywał intensywność ćwiczeń do stanu zdrowia i stylu życia uczniów, na przykład przez włączenie elementów treningu funkcjonalnego oraz korzystanie z aplikacji mobilnych monitorujących postępy;
  • prowadząc zajęcia w sali gimnastycznej, na boisku czy w plenerze powinien podkreślać znaczenie ćwiczeń rozciągających i wyciszających, które pomagają na dłużej zachować sprawność fizyczną;
  • zapoznał uczniów z umiejętnościami bezpiecznej aktywności fizycznej poza szkołą;
  • dbał o atmosferę wsparcia i poszanowania różnic w poziomie sprawności fizycznej;
  • zachęcał uczniów do wymiany doświadczeń, organizowania inicjatyw prozdrowotnych i angażowania się w wydarzenia sportowe w szkole i środowisku lokalnym.

W procesie realizacji eksperci zalecają stworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu umiejętności bezpiecznego korzystania ze sprzętu sportowego. Działania te powinny przygotowywać uczniów do świadomego i bezpiecznego uczestnictwa w aktywnościach fizycznych zarówno podczas zajęć szkolnych, jak i w codziennym życiu.

Więcej szczegółowych informacji w projekcie rozporządzenia.

MEN proponuje, aby nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne była realizowana od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach liceum ogólnokształcącego i technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

Źródło:

  • rcl.gov.pl