Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazały się trzy projekty rozporządzeń dotyczące oddziałów mundurowych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie określenia liczby zezwoleń na utworzenie oddziałów o profilu mundurowym w roku 2025 r. – projekt z 4 listopada 2024 r.
Maksymalną liczbę zezwoleń, które mogą zostać wydane w 2025 r. określono na poziomie 269, przy założeniu, że jedno zezwolenie dotyczy utworzenia jednego oddziału o profilu mundurowym w danej szkole. Wniosek o zezwolenie na utworzenie oddziału o profilu mundurowym składa organ prowadzący szkołę, w której ma zostać utworzony ten oddział, w terminie od dnia 1 listopada do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym oddział o profilu mundurowym ma rozpocząć działalność. W uzasadnieniu projektu podkreślono, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych, w stosunku do projektowanego rozporządzenia, działań umożliwiających utworzenie oddziału tego typu.
- Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szkolenia w oddziale o profilu mundurowym – projekt z 28 października 2024 r.
Głównym celem projektowanego rozporządzenia jest wprowadzenie w szkołach ponadpodstawowych programu szkolenia pozwalającego na właściwe i efektywne funkcjonowanie oddziałów o profilu mundurowym. Przedmiotowy program został opracowany na podstawie zebranych doświadczeń w ramach prowadzonej dotychczas współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi, w których funkcjonują klasy mundurowe o profilu policyjnym oraz Straży Granicznej. W rozporządzeniu zapisano m.in., że:
- na realizację programu szkolenia i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się przewidziano 170 godzin, odpowiednio rozłożonych na cały cykl kształcenia w szkole ponadpodstawowej, tj. liceum ogólnokształcącym i technikum;
- wskazanym jest, aby zajęcia prowadzone były przez czynnych funkcjonariuszy
lub pracowników Policji lub Straży Granicznej posiadających doświadczenie zawodowe w danej dyscyplinie oraz predyspozycje do pracy z młodzieżą; - w przypadku zajęć ze sprawności fizycznej, w szczególności technik interwencji i szkolenia strzeleckiego, prowadzący zajęcia powinien posiadać odpowiednie uprawnienia instruktorskie;
- dominującymi formami uczenia się powinny być zajęcia w grupach, zespołach i parach oraz ćwiczenia indywidualne służące rozwijaniu kompetencji społecznych, tj.: współpracy, odpowiedzialności za pracę własną i innych;
- liczebność oddziału na zajęciach nie powinna przekraczać 30 osób, a podczas zajęć z kształtowania sprawności fizycznej z elementami technik interwencji 15 osób;
- sposób organizacji i realizacji zajęć powinien być uzgodniony z kierownikiem jednostki organizacyjnej Policji lub Straży Granicznej, który na podstawie dwustronnego porozumienia zobowiązany jest udzielić wsparcia dyrektorowi szkoły w zakresie kadry prowadzącej zajęcia, miejsca ich realizacji oraz sprzętu i wyposażenia;
- program zakłada, że w IV klasie liceum ogólnokształcącego oraz V klasie technikum treści kształcenia będą realizowane wyłącznie w I semestrze roku szkolnego.
- Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wsparcia dla organu prowadzącego szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym – projekt z 28 października 2024 r.
Przygotowane przepisy określają:
- zakres możliwego wsparcia, udzielanego w formie dotacji celowej, obejmującego:
- zakup wyposażenia specjalistycznego,
- zakup jednolitego ubioru dla uczniów oddziału o profilu mundurowym,
- realizację inwestycji służących prowadzeniu zajęć wynikających z programu szkolenia uczniów w oddziale o profilu mundurowym;
- zakres możliwego wsparcia merytorycznego, udzielanego przez Komendanta Głównego Policji i Komendanta Głównego Straży Granicznej w realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych, obejmującego:
- kierowanie do ich prowadzenia pracowników lub funkcjonariuszy Policji lub Straży Granicznej;
- udostępnianie terenów oraz pomieszczeń jednostek organizacyjnych Policji lub Straży Granicznej;
- zapewnienie środków transportu wraz z kierowcami, w celu przewiezienia uczniów i nauczycieli do i z miejsca odbywania się zajęć;
- udostępnienie w miarę możliwości pomocy dydaktycznych.
Źródło:
- legislacja.rcl.gov.pl