Zadania dyrektora szkoły w procedurze awansu zawodowego.
Dyrektor jest ważnym sprzymierzeńcem nauczyciela w okresie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Awans nauczyciela jest ściśle związany z wizerunkiem dyrektora jako pracodawcy i kierownika zakładu pracy. Realizowanie zadań związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli jest też istotne przy ocenie pracy zawodowej samego dyrektora.
Jakie działania realizuje dyrektor szkoły w procedurze awansu zawodowego nauczycieli?
Po pierwsze:
- przyjmuje wniosek o otwarcie stażu ( wnioskowanie nie dotyczy stażysty),
- ustala czy nauczyciel spełnia warunki odbycia stażu,
- uzgadnia w zakresie wskazania szkoły prowadzącej staż w przypadku, gdy wymagany do stażu wymiar zatrudnienia realizuje nauczyciel w więcej niż jednej szkole,
- przekazuje nauczycielowi informację o rozpoczęciu stażu i zatwierdza przedstawiony plan rozwoju,
- wyznacza nauczycielowi stażyście i kontraktowemu opiekuna stażu.
Po drugie wspiera nauczyciela przez cały okres stażu:
- okresowo analizuje realizację planu rozwoju zawodowego,
- wspomaga, jeśli zachodzi potrzeba modyfikacji planu,
- gromadzi informacje o realizowanych zadaniach i osiągnięciach nauczyciela,
- obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczyciela ułatwia nawiązanie kontaktu z instytucjami, organizacjami w miarę istniejących potrzeb i możliwości szkoły,
- wspiera doskonalenie zawodowe nauczyciela.
Wreszcie dokonuje oceny dorobku zawodowego:
- analizuje przedłożone sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego,
- występuje o przewidziane prawem opinie,
- sporządza ocenę dorobku zawodowego i przekazuje dokument nauczycielowi,
- wydaje właściwe zaświadczenie wskazane w rozporządzeniu.
Dyrektor w ocenie dorobku zawodowego zamieszcza:
- informacje na temat zrealizowanych działań z planu rozwoju zawodowego,
- opis dorobku zawodowego za okres stażu ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela,
- informacje o postępach w różnych obszarach kompetencji, szczególnie ważnych z punktu widzenia potrzeb szkoły i nauczyciela,
- informacje o stopniu zaangażowania w realizację wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego,
- odwołanie się do zgromadzonej dokumentacji dorobku zawodowego nauczyciela,
- wskazówki co do obszarów dalszego rozwoju zawodowego, wynikających z potrzeb nauczycieli i szkoły,
- propozycję oceny: pozytywna/negatywna.
Na tym udział dyrektora w procedurze awansu zawodowego się nie kończy. Przed nim jeszcze uczestniczenie w pracach komisji w charakterze jej członka lub powołanie i pełnienie funkcji przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela stażysty.
Podstawa prawna:
Ustawa Karta Nauczyciela t.j. Dz. U. z 2019r., poz. 2215 z póź. zm.;
OBWIESZCZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 17 listopada 2020r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, poz. 2200.