You are currently viewing ,,Chcesz osiągnąć sukces – ćwicz.’’

,,Chcesz osiągnąć sukces – ćwicz.’’

  • Post category:Artykuły

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował kolejne vademeca z cyklu „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”,  które są pomocną publikacją  dla uczniów na różnych etapach edukacji:

  • ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I – III.’’ – Ewa Frołow,  Anna Rutkowska, dr Katarzyna Chyl, Wiesława Mitulska;
  • ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV –VIII.’’  – Bernadetta Czerkawska, Ewa Frołow, dr Dorota Nawrat-Wyraz, Michał Rostworowski, dr Katarzyna Chyl, dr Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Janina Stojak, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
  • ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych.’’ – dr Dorota Nawrat-Wyraz, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, dr Katarzyna Chyl, dr Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Katarzyna Pelc, Katarzyna Pijanowska, Janina Stojak, Maciej Wojdyna, Sylwia Żmijewska-Kwiręg.

Autorzy radzą, co zrobić, by pobudzić mózg do działania, jak zapamiętywać szybciej, co robić, by  informacje dłużej pozostawały w głowie.

Poradniki  zawierają informacje na temat prac domowych oraz wyjaśnienia dotyczące zmian w zakresie ich zadawania, korzyści płynące z odrabiania prac domowych  a także wskazówki dotyczące strategii pomagających w uczeniu się, rozwijania umiejętności planowania własnej nauki. Wśród skutecznych strategii wymieniono:

  • odtwarzanie wiedzy;
  • kodowanie dualne;
  • szczegółowe omówienie;
  • podawanie konkretnych przykładów;
  • rozłożenie nauki w czasie;
  • przeplatanie materiału.

W publikacjach przypomniano zasady efektywnej nauki:

  • nie odkładaj nauki na później, zrób najpierw to, co sprawia ci trudność – ,,Zjedz tę żabę’’;
  • ucz się partiami – ,,Zjedz słonia po kawałku’’, ,,Technika salami’’;
  • rób przerwy, zarządzaj czasem i zadaniami – ,,Pomodoro’’
  • schowaj ,,rozpraszacze’’;
  • mów do siebie albo do innych, zadawaj pytania;
  • rób notatki ręczne, wizualne, rysuj schematy, diagramy, mapy myśli;
  • wykorzystuj różne zmysły;
  • powtarzaj materiał;
  • przygotuj miejsce do nauki;
  • dbaj o aktywność fizyczną;
  • dbaj o zdrowe odżywianie.

Uczniom można  zadedykować tekst zawarty w  publikacji dla drugiego etapu edukacyjnego:  ,,Co by było, gdyby Iga Świątek w dzieciństwie ćwiczyła swoje odbicia tylko 2 razy w tygodniu po 90 minut? Czy byłaby dziś pierwszą kobiecą rakietą świata? Co by było, gdyby mały Fryderyk Chopin grał na fortepianie tylko 3 razy w tygodniu po 45 minut? Co by było, gdyby youtuberzy nagrywali swoje filmy raz w tygodniu przez godzinę i ewentualne powtórki też mogli poprawiać dopiero na następnym spotkaniu? Ile filmików mogliby publikować? Wszystkie te osoby łączy jedno – dużo pracy domowej, dużo ćwiczeń. Nic nie kończyło i nie kończy się na lekcji i zajęciach. Dużo ćwiczyli, by być mistrzami w swojej dziedzinie. Jeśli ty chcesz osiągnąć sukces – ćwicz.’’

Źródło:

  • ibe.edu.pl