Instytut Badań Edukacyjnych opublikował kolejne vademeca z cyklu „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”, które są pomocną publikacją dla uczniów na różnych etapach edukacji:
- ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I – III.’’ – Ewa Frołow, Anna Rutkowska, dr Katarzyna Chyl, Wiesława Mitulska;
- ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV –VIII.’’ – Bernadetta Czerkawska, Ewa Frołow, dr Dorota Nawrat-Wyraz, Michał Rostworowski, dr Katarzyna Chyl, dr Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Janina Stojak, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
- ,,Jak uczyć się przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych.’’ – dr Dorota Nawrat-Wyraz, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, dr Katarzyna Chyl, dr Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Katarzyna Pelc, Katarzyna Pijanowska, Janina Stojak, Maciej Wojdyna, Sylwia Żmijewska-Kwiręg.
Autorzy radzą, co zrobić, by pobudzić mózg do działania, jak zapamiętywać szybciej, co robić, by informacje dłużej pozostawały w głowie.
Poradniki zawierają informacje na temat prac domowych oraz wyjaśnienia dotyczące zmian w zakresie ich zadawania, korzyści płynące z odrabiania prac domowych a także wskazówki dotyczące strategii pomagających w uczeniu się, rozwijania umiejętności planowania własnej nauki. Wśród skutecznych strategii wymieniono:
- odtwarzanie wiedzy;
- kodowanie dualne;
- szczegółowe omówienie;
- podawanie konkretnych przykładów;
- rozłożenie nauki w czasie;
- przeplatanie materiału.
W publikacjach przypomniano zasady efektywnej nauki:
- nie odkładaj nauki na później, zrób najpierw to, co sprawia ci trudność – ,,Zjedz tę żabę’’;
- ucz się partiami – ,,Zjedz słonia po kawałku’’, ,,Technika salami’’;
- rób przerwy, zarządzaj czasem i zadaniami – ,,Pomodoro’’
- schowaj ,,rozpraszacze’’;
- mów do siebie albo do innych, zadawaj pytania;
- rób notatki ręczne, wizualne, rysuj schematy, diagramy, mapy myśli;
- wykorzystuj różne zmysły;
- powtarzaj materiał;
- przygotuj miejsce do nauki;
- dbaj o aktywność fizyczną;
- dbaj o zdrowe odżywianie.
Uczniom można zadedykować tekst zawarty w publikacji dla drugiego etapu edukacyjnego: ,,Co by było, gdyby Iga Świątek w dzieciństwie ćwiczyła swoje odbicia tylko 2 razy w tygodniu po 90 minut? Czy byłaby dziś pierwszą kobiecą rakietą świata? Co by było, gdyby mały Fryderyk Chopin grał na fortepianie tylko 3 razy w tygodniu po 45 minut? Co by było, gdyby youtuberzy nagrywali swoje filmy raz w tygodniu przez godzinę i ewentualne powtórki też mogli poprawiać dopiero na następnym spotkaniu? Ile filmików mogliby publikować? Wszystkie te osoby łączy jedno – dużo pracy domowej, dużo ćwiczeń. Nic nie kończyło i nie kończy się na lekcji i zajęciach. Dużo ćwiczyli, by być mistrzami w swojej dziedzinie. Jeśli ty chcesz osiągnąć sukces – ćwicz.’’
Źródło:
- ibe.edu.pl