Zapraszamy Państwa do przeczytania kolejnych polecanych przez nas książek, które w ciągu ostatnich czterech – pięciu lat pojawiły się na rynku wydawniczym. Przed dwoma tygodniami zainicjowaliśmy ten projekt. Przypominamy, iż to zupełnie subiektywny zestaw, tworzony przez pedagogów, wychowawców, wykładowców, współpracujących z firmą EDUHALINA, którzy chcą z naszymi Czytelnikami podzielić się swoimi lekturami.
Alvaro Bilbao. Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców.
Wbrew nazwie, to niezbędny zasób wiedzy o funkcjonowaniu mózgu małego dziecka, w którą powinien być wyposażony każdy nauczyciel. Autor – wybitny hiszpański psycholog i neuropsycholog pokazuje, jak ważny jest ten najwcześniejszy okres w życiu dziecka – do szóstego roku życia – to wówczas kształtują się podstawowe kompetencje w zakresie uczenia się. Autor prostym językiem, z licznymi schematycznymi ilustracjami ułatwiającymi zrozumienie skomplikowanych procesów, pokazuje, jak wiedza na ten temat może znacząco pomóc w budowaniu głębokich i satysfakcjonujących relacji między rodzicami i dziećmi. Jak motywować, jak wyznaczać granice, jak się komunikować. Czy warto stosować kary, jak one kształtują mózg? Pokazuje też działania, które przyczyniają się do wzmacniania mózgu intelektualnego – rozwój pamięci, mowy czy uwagi – wyjątkowo cenionych w procesie nabywania doświadczeń czyli uczenia się.
Niezwykła książka o niezwykłej podróży, w której kształtuje się człowiek – instrukcja obsługi dla rodziców, ale też nauczycieli, szczególnie w przedszkolach i okresie edukacji zintegrowanej.
Pernille Ripp. Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą
„Uczyć (się) z pasją to książka o tym, jak jej autorka przestała być nauczycielką realizującą program, a stała się nauczycielką wspierającą rozwój swoich uczniów” – te słowa Marzeny Żylińskiej mogą posłużc za pełną reklamę tej książki. Autorka postanowiła bowiem odejść od tego, czego nauczyła się na studiach, zaufać swojej intuicji i poszukać własnej drogi do dobrej edukacji. Zauważyła, że ciągłe sterowanie uczniami i narzucanie im metod pracy hamuje ich rozwój i pozbawia radości płynącej z uczenia się. Uznała wtedy, że powinna wziąć odpowiedzialność za dzieci, które przyszły do szkoły pełne entuzjazmu (a przynajmniej bez objawów niechęci do niej), a wyszły z podciętymi skrzydłami. I tak krok po kroku prowadzi czytelników przez swoje przemyślenia i refleksje, pokazuje działania i zachęca do własnej kreatywnej lekcji, w której uczeń i jego doświadczanie świata jest najważniejsze. To książka też o tym, jak buduje się poczucie własnej wartości u dziecka, jak to ma wpływ na jego sukcesy. Zresztą definicja sukcesu edukacyjnego też jest nieco inna – nie wyraża się w szóstkach i piątkach.
Obowiązkowa lektura dla tych nauczycieli, którzy chcą inaczej, twórczo i z chęcią pracować z uczniem – nie niszcząc jego i własnej motywacji.