Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza do udziału w konsultacjach dotyczących przedmiotu przyroda.
Obecnie przedmioty przyrodnicze w szkole podstawowej realizowane są następująco:
- dwie godziny zajęć przyrody tygodniowo w czwartej klasie;
- w klasie piątej i szóstej, po jednej godzinie biologii i geografii.
To w sumie w klasach IV-VI razem sześć godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo.
Ponadto uczniowie maja po 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii w klasach VII-VIII. To łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VIII.
Projektowane zmiany przedstawiają się następująco:
- 3 godziny przyrody tygodniowo w każdym roku w klasach IV-VI;
- łącznie po 3 godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach VII-VIII.
To razem 21 godzin przedmiotów przyrodniczych w klasach IV-VIII. Przy założeniu, że zagadnienia z fizyki i chemii pojawią się na wcześniejszym etapie edukacji, w ramach właśnie przyrody.
Autorzy propozycji uzasadniają zaproponowane zmiany następująco:
- świetnie sprawdza się w innych krajach: interdyscyplinarnego przedmiotu typu “science” uczą się dzieci chociażby w Singapurze, Australii czy Irlandii, czyli w krajach o najlepszych wynikach w międzynarodowych badaniach dotyczących wiedzy przyrodniczej;
- wyniki wymienionych krajów w badaniach PISA (edycja 2022) poprawiły się – w przeciwieństwie do Polski – mimo pandemii; Australia osiągnęła wynik lepszy niż Polska, choć np. w Melbourne lockdown – najdłuższy na świecie – trwał aż 9 miesięcy;
- interdyscyplinarne podejście, które integruje treści z różnych przedmiotów, to również sposób na rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania, które pozwalają kompleksowo mierzyć się z problemami i będą bardziej użyteczne w mierzeniu się z wyzwaniami współczesnego świata;
- interdyscyplinarne nauczanie to możliwość rozwijania u dzieci ciekawości świata i szansa na oswojenie i lepsze przyswojenie trudnych treści.
Powyższe rekomendacje zostały przedłożone do dyskusji na posiedzeniu Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Eksperci z IBE zapowiadają, że same podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, zostaną szeroko skonsultowane. Zarówno w ramach eksperckich konsultacji wiosną tego roku, jak i na późniejszym etapie prac, podczas wdrażania ich zgodnie z rządowym procesem legislacyjnym.
Źródło:
- ibe.edu.pl