You are currently viewing Przemoc w szkołach ponadpodstawowych.

Przemoc w szkołach ponadpodstawowych.

  • Post category:Artykuły

Uniwersytet SWPS, Fundacja UNIQA oraz zespół RESQL opracowały raport „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych", który prezentuje wyniki badania przeprowadzonego z udziałem 18590 uczniów z 96 szkół ponadpodstawowych. Są to placówki, które wdrożyły system przeciwdziałania bullyingowi. Raport pokazuje problem bullyingu i dostarcza istotnych  wskazówek do walki z tym zjawiskiem.

Autorzy raportu podkreślają, że bullying nie jest zjawiskiem marginalnym, dotyczy wszystkich szkół bez względu na ich lokalizację, wielkość miejscowości i wielkość szkoły,  czy poziom zdawalności matury. Jak wynika z przedstawionych badań, prawie w każdej klasie szkoły ponadpodstawowej znajduje się uczeń lub uczennica doświadczający przemocy rówieśniczej raz w tygodniu.

Wybrane dane z raportu:

  • 62% uczniów deklaruje, że doświadcza bullyingu przynajmniej czasami;
  • bullying rzadko przybiera postać fizycznej przemocy;
  • 24% uczniów  deklaruje wysokie bądź bardzo wysokie poczucie osamotnienia, ponad 6000 uczniów w 96 szkołach deklaruje poczucie całkowitego osamotnienia i izolacji.

Bullying, według ekspertów, jest problemem ogólnosystemowym, a nie zależnym od specyfiki pojedynczej placówki. Znacznie większe znaczenie ma klimat w klasie. Szkoły, w których uczniowie czują się wspierani i zintegrowani, w mniejszym stopniu doświadczają przemocy. Z kolei klasy charakteryzujące się wzajemnym dokuczaniem i brakiem wsparcia są bardziej narażone na występowanie przemocy.

Autorzy raportu przypominają, że bullying jest formą przemocy rówieśniczej, którą charakteryzuje:

  • intencjonalność;
  • nierównowaga sił;
  • powtarzalność;
  • obecność świadków.

Zachowania bullyingowe to:

  • bullying fizyczny;
  • bullying werbalny;
  • bullying relacyjny;
  • bullying materialny;
  • bullying seksualny.

Formą bullyingu jest cyberbullying.

Autorzy podkreślają negatywne konsekwencje przemocy rówieśniczej. Należą do nich:

  • ogólne obniżenie dobrostanu;
  •  trudności funkcjonowania w relacjach;
  •  lęki społeczne;
  • depresję czy myśli samobójcze;
  • obniżenie wyników w nauce.

Raport zawiera ważne zalecenia dla szkół:

  • obowiązkowy system monitorowania i reagowania – każda szkoła powinna posiadać narzędzia umożliwiające szybkie identyfikowanie przypadków bullyingu i skuteczną pomoc uczniom;
  • szkolenia dla nauczycieli – rozwijanie umiejętności budowania bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie;
  • edukacja rówieśnicza i działania integracyjne – budowanie postaw empatii i współpracy wśród uczniów.

Każda szkoła również może wdrożyć system RESQL zgłaszając się do programu do 25 kwietnia 2025 r. RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w walce z problemem przemocy rówieśniczej, stworzony przez naukowców z Uniwersytetu SWPS we współpracy z uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami. Już ponad 250 placówek w całej Polsce korzysta z tego narzędzia.

Źródło:

  • raport ,,Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych"
  • fundacjauniqa.pl
  • swps.pl
  • resqol.pl