You are currently viewing Projekt podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Projekt podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

  • Post category:Artykuły

W przedstawionym projekcie (16.09.2025) zaprezentowano kompetencje fundamentalne, które  stanowią podstawę procesu rozwoju i edukacji. Ich zdobywanie i doskonalenie stanowi warunek konieczny funkcjonowania w różnych sytuacjach życiowych oraz dalszej nauki, w tym budowania wiedzy oraz rozwijania kompetencji przekrojowych i sprawczości.

Do kompetencji fundamentalnych należą:

  1. kompetencje językowe;
  2. kompetencje matematyczne;
  3. kompetencje cyfrowe;
  4. kompetencje ruchowe.

Rozwijanie kompetencji fundamentalnych jest zadaniem wszystkich nauczycieli. To proces ciągły, prowadzony od przedszkola do szkoły ponadpodstawowej. Następnie eksperci umieścili w podstawie programowej kompetencje przekrojowe. Są  to zdolności do efektywnego działania w różnych sytuacjach w przedszkolu i poza nim, także w życiu społecznym, poprzez zastosowanie w praktyce wiedzy, umiejętności i postaw rozwijanych w przedszkolu. Dzieci w naturalny sposób rozwijają swoje kompetencje przekrojowe w trakcie zabawy oraz w sytuacjach edukacyjnych tworzonych przez nauczyciela.

Kompetencje przekrojowe przekładają się na osiągnięcia dzieci kończących wychowanie przedszkolne:

  1. do kompetencji poznawczych należą:
  • rozwiązywanie problemów,
  • krytyczne myślenie,
  • kreatywne myślenie;
  1. do kompetencji społecznych należą:
  • współpraca,
  • dbanie o innych;
  1. do kompetencji osobistych należą:
  • kierowanie sobą,
  • dbanie o siebie.

Stwarzanie dzieciom warunków do rozwoju ich kompetencji przekrojowych jest wspólnym zadaniem wszystkich nauczycieli.

Trzecia część przedstawionego tekstu dotyczy sprawczości, którą dzieci w przedszkolu rozwijają poprzez:

  •  podejmowanie inicjatywy i decyzji w sprawach związanych z własną aktywnością, głównie zabawową;
  • udział w podejmowaniu decyzji dotyczących grupy przedszkolnej;
  • wykorzystywanie wiedzy i umiejętności do rozwiązywania codziennych problemów;
  • samodzielne lub zespołowe prowadzenie obserwacji, badań, eksperymentów i doświadczeń;
  • prezentowanie własnej wiedzy i umiejętności oraz efektów swojej pracy;
  • dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, w tym wzajemne inspirowanie i uczenie się;
  • zaangażowanie w realizację indywidualnych lub grupowych projektów edukacyjnych;
  • refleksję o własnych działaniach oraz przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnej;
  • samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie zainteresowań;
  • zaangażowanie w inicjatywy na rzecz dobra wspólnego i pomoc dla innych.

Projekt określa również:

  • zadania przedszkola;
  • sposób organizowania środowisk edukacyjnych;
  • osiągnięcia na koniec wychowania przedszkolnego:
  1. obszar społeczny: Buduję relacje, działam z innymi i dla innych,
  2. obszar osobisty: Poznaję siebie, kieruję sobą, wybieram dobro,
  3. obszar językowy: Komunikuję się ze światem,
  4. obszar matematyczny: Odkrywam matematykę wokół siebie,
  5. obszar przyrodniczy: Odkrywam przyrodę i dbam o nią,
  6. obszar techniczny: Poznaję technikę przez działanie,
  7. obszar cyfrowy: Przygotowuję się do bezpiecznego funkcjonowania w społeczeństwie cyfrowym
  8. obszar ruchowy: Rozwijam się w ruchu, dbam o zdrowie i bezpieczeństwo
  • wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych;
  • warunki i sposób realizacji.

Projekt dostępny na stronie internetowej IBE.

Źródło:

  • ibe.edu.pl