Przemoc w szkole nie zawsze przyjmuje widoczne formy. Często zdarza się, że zarówno ofiara, jak i sprawca starannie ukrywa swoją sytuację – z różnych przyczyn. Ofiara boi się zemsty sprawców, odczuwa brak wiary w pomoc i zmianę sytuacji, obawia się, że nikt nie uwierzy, ma poczucie winy, często wstydu.
Jak rozpoznać ucznia, który stał się ofiarą przemocy jest? Jest on:
- przezywany, wyśmiewany, ośmieszany, straszony, poniżany, obwiniany,
- zmuszany do posłuszeństwa, podporządkowany,
- nie akceptowany przez innych, co powoduje niskie poczucie własnej wartości,
- myśli o sobie, że jest nieatrakcyjny i „do niczego”, wycofuje się z kontaktów,
- wstydzi się, że został sprowadzony do roli ofiary, jest z tego powodu nieszczęśliwy,
- za wszelką cenę próbuje zdobyć akceptację agresorów,
- ma nieoczekiwane zmiany nastrojów – pojawia się irytacja, wybuchy lub wycofanie,
- nie lubi szkoły, jeśli tylko może unika chodzenia na zajęcia,
- spóźnia się do szkoły, trzyma się blisko nauczycieli,
- traci zainteresowanie nauką, ma kłopoty z pamięcią,
- skarży się na bóle głowy, brzucha, nie ma apetytu,
- ma problem z zabraniem głosu na forum klasy, jest niepewny siebie,
- ma zadrapania, siniaki, zniszczone osobiste rzeczy.
Często to nie szkoła, a rodzic może rozpoznać, iż jego dziecko stało się ofiarą przemocy. Mogą na to wskazywać m.in.
- pojawiające się sińce, zniszczone lub brudne ubranie, zniszczone przybory szkolne (np. plecak, piórnik, zeszyty), zapytane nie potrafią wyjaśnić co się stało lub formułują nierzeczywiste przyczyny,
- wyglądają na nieszczęśliwe, gorzej śpią;
- pogarszają się w nauce,
- wycofują się z kontaktów z rówieśnikami,
- stają się „zamknięte” w sobie – niechętnie podejmują rozmowy szkole, kolegach,
- stają się apatyczne lub agresywne, zmieniają się im nastroje,
- mogą nie mieć żadnego bliskiego przyjaciela;
- unikają szkoły np. rano skarżą się na bóle głowy, brzucha, tracą apetyt,
- artykułują wprost komunikaty typu: „nie lubię tej szkoły”, „nienawidzę swojej klasy”, „nie chcę tam chodzić”, itp.,
- spóźniają się do szkoły,
- wracają ze szkoły powoli, często dłuższą drogą,
- kradną z domu pieniądze lub cenne przedmioty.
Stąd niezwykle ważny jest stały kontakt rodziców z nauczycielami, przepływ informacji, który pozwala szybko i skuteczne podjąć działania naprawcze.
W przypadku ucznia, który jest agresorem również trudno czasami określić, iż to on jest sprawcą przemocy, zwłaszcza sytuacji przemocy emocjonalnej, mobbingu czy braku dobrych relacji w klasie oraz skutecznego nadzoru wychowawczego. Uczeń taki obraca swoje zachowanie w żart, uzasadnia prowokacyjnym zachowaniem ofiary i świetnie się maskuje. Nierzadko jest to tzw. dobry uczeń, z talentami przywódczymi, organizacyjnymi i potrafiący przypodobać się nauczycielom oraz zaskarbiać ich zaufanie – jemu dużo się wybacza.
Poniższe zachowania sprawcy nie zawsze występują wszystkie łącznie – już część z nich powinna zwrócić uwagę dorosłych:
- ma pozytywny obraz siebie,
- dokucza innym, stroi sobie żarty – swoją agresję kieruje do słabszych, bezbronnych,
- ma potrzebę dominacji, chce sobie ich podporządkować – używa wobec nich groźby,
- ma niski poziom tolerancji frustracji, dlatego łatwo popada w gniew, jest impulsywny,
- nie umie poradzić sobie z trudnościami w inny sposób niż agresywnie,
- trudno jest mu zastosować się do obowiązujących zasad,
- potrafi być agresywny wobec dorosłych, skraca dystans,
- jest zadowolony ze swoich zachowań, nie ma poczucia winy, wstydu,
- łatwo nawiązuje kontakt z otoczeniem,
- na wszystko ma odpowiedź, doskonale potrafi udawać,
- zdarza się, że prezentuje zachowania naruszające prawo.
Jak pisaliśmy w poprzednich tekstach, praca nad redukcją zachowań agresywnych i przemocowych to działania długotrwałe i wymagające żelaznej konsekwencji po stronie wszystkich, zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Ale bez ich podejmowania nie ma mowy o prawidłowym wychowaniu młodych ludzi w szkole.
W działaniach profilaktycznych szkoła może wykorzystać liczne „gotowe” programy, dostępne na stronie www.programyrekomendowane.pl, przygotowane przez specjalistów, typu: „Spójrz inaczej” czy „Trzeci elementarz czyli program siedmiu kroków”.