W poprzednim artykule o sytuacjach konfliktowych w szkole pisaliśmy w kontekście rodzajów konfliktów, jak też sposobów ich rozwiązywania. Dziś przeanalizujemy informacje dotyczące tego, co może zrobić szkoła jako instytucja – zorganizowana, działające celowo, planowo i długofalowo, aby sytuacje konfliktowe rozwiązywać skutecznie. Rodzice przychodzą i odchodzą wraz z kolejnymi rocznikami uczniów- zmieniają się ich oczekiwania, wiedza, umiejętności. To szkoła powinna dbać o stały rozwój kompetencji komunikacyjnych kadry, wpisując go w plany pracy i doskonalenia placówki. Niestety – chcemy czy nie, potrafimy je rozwiązywać czy też nie, to konflikty się zdarzają. Zupełnie bezkonfliktowych relacji nie ma – nawet w dobrym, starym małżeństwie – one występują, tylko obie stron wiedzą, jak je rozwiązywać, jak się zachowywać.
Zatem jakie zadania może podejmować szkoła, aby sprzyjać konstruktywnemu rozwiązywaniu konfliktów? W tej grupie znaleźć się mogą następujących działania:
- wypracowanie, z udziałem wszystkich podmiotów społeczności szkolnej, sposobu postępowania sytuacjach konfliktowych, w tym: przygotowanie banku miejsc, gdzie dyrektor/ nauczyciel/ uczeń/ rodzic znajdzie pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu;
- zamieszczenie w dokumentach szkoły zasad/procedur postępowania w sytuacjach konfliktowych;
- przekazywanie wiedzy uczniom i rodzicom co do obowiązujących w szkole norm, zasad postępowania w sytuacjach trudnych;
- ustawiczne uczenie się pracy z konfliktem wszystkich podmiotów społeczności szkolnej, że szczególnym uwzględnieniem:
- wyposażenia nauczycieli w odpowiednie umiejętności i procedury (przygotowanie przynajmniej kilka osób w szkole, do prowadzenia działań służących rozwiązywaniu konfliktów),
- przygotowania uczniów do rozwiązywania konfliktów rówieśniczych, np. mediacje rówieśnicze,
- umożliwienie rodzicom uczestniczenia w różnorodnych formach dotyczących rozwiązywania konfliktów – warsztaty, kursy, instruktaże, szkoły komunikacji,
- współpraca z rodzicami na każdym etapie rozwiązywania konfliktów szkolnych.
- zaplanowanie i podejmowanie działań służące rozwiązywaniu konfliktu lub przekazanie go specjalistom. Tutaj warto podkreślić, iż nie wszystkie konflikty są do rozwiązywania przez szkołę!
- Gdy pojawi się konflikt zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów, należy przede wszystkim pamiętać o stawianiu granic w odwołaniu do obowiązującego prawa – statutu, regulaminów szkoły, prawa oświatowego;
- w sytuacji silnych, trudnych emocji skonfliktowanych stron odroczyć na krótki czas spotkanie służące rozwiązywaniu konfliktu;
- należy zadbać o miejsce i czas spotkania służącego rozwiązywaniu konfliktu;
- ustalić krótkie, podstawowe zasady obowiązujące na spotkaniu:
- wzajemną komunikację opartą na szacunku,
- bezstronność osoby pomagającej w rozwiązywaniu konfliktu,
- zapewnienie o dyskrecji,
- dostrzeganie osiągnięć,
- utrzymanie przez osobę pomagającą w rozwiązaniu konfliktu więzi/kontaktu ze skonfliktowanymi osobami.
Po stronie szkoły warto zadbać także o przygotowanie osoby pomagającej w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów (w oparciu o założenia porozumienia dialogowego, negocjacji nastawionych na współpracę i mediacji). Może to być odpowiednio przygotowany nauczyciel, pedagog czy psycholog lub można sięgnąć do wykwalifikowanych pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Do osoby takiej( możemy ja tu nazwać mediatorem) będzie należało:
- spotkanie z osobami będącymi w konflikcie;
- wysłuchanie obydwu stron przez:
- osobę dorosłą (nauczyciela, pracownika administracji szkolnej, rodzica),
- ucznia (kiedy w szkole stosowana jest pomoc rówieśnicza w rozwiązywaniu konfliktów).
- Nazwanie konfliktu:
- kogo i czego dotyczy?
- czy celem osób będących w sporze jest porozumienie?
- Pomoc w rozpoznaniu udziału każdej ze stron w konflikcie:
- przedstawienie własnej perspektywy każdej ze stron,
- pomoc w oddzieleniu faktów od ocen, wyobrażeń, przekonań,
- pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć i zgoda na wyrażanie ich,
- docieraniu do i nazywaniu potrzeb każdej ze stron,
- precyzowaniu wzajemnych oczekiwań,
- rozumieniu wyrządzonej krzywdy.
- Poszukiwanie rozwiązań z uwagą na to aby ich pomysłodawcami były strony, w tym m.in. poszukiwanie sposobów zadośćuczynienia;
- Próby wybrania realnego i satysfakcjonującego obie strony rozwiązania;
- Spisanie umowy/ kontraktu (nie w każdej sytuacji konieczna/y):
- opis problemu,
- sposób rozwiązania (m.in. rodzaje zobowiązań),
- czas obowiązywania umowy.
- Monitorowanie i wspieranie zmian w zachowaniu uczniów.
To opis dość prostych kroków, mogących ułatwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w relacjach uczestników szkolnej rzeczywistości – nauczycieli, rodziców a także uczniów. Nierozwiązane konflikty nie znikają – nasilają się, wybuchają w sposób niekontrolowany i zawsze niekorzystny dla wszystkich stron konfliktu. Stąd dbałość o efektywne przygotowanie tego obszaru relacji, to trudna ale niezmiernie ważna sprawa w szkole.