You are currently viewing Edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna  w liceum, technikum od września 2025r.

Edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna w liceum, technikum od września 2025r.

  • Post category:Artykuły

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

Projektowana nowelizacja ma na celu:

  • określeniu podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego przedmiotu edukacja obywatelska dla liceum ogólnokształcącego i technikum;
  • określeniu podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna dla liceum ogólnokształcącego i technikum, a także uchyleniu podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.

Od nowego roku szkolnego przedmiot  historia i teraźniejszość zostanie zastąpiony przez edukacje obywatelską, zaś wychowanie do życia w rodzinie przez edukację zdrowotną.
Projekt rozporządzenia przewiduje nowy schemat opisu podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska oraz edukacja zdrowotna uwzględniający kompetencyjne podejście do opisu treści nauczania. Schemat ten uwzględnia:

  • cele kształcenia – wymagania ogólne powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami;
  • wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności ściśle powiązanie z celami kształcenia (każdy dział tematyczny ma pytanie wiodące, każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z celem ogólnym i obejmuje wiedzę oraz praktyczne umiejętności);
  • fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych (do wyboru nauczyciela);
  • precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych, umożliwiające nauczycielom integrację i holistyczne podejście do treści nauczania.

Resort edukacji proponuje,  aby nowy przedmiot – edukacja obywatelska – był realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącym i technikum, a w kolejnym roku szkolnym 2026/2027 w klasie III liceum ogólnokształcącym i technikum, natomiast w roku szkolnym 2027/2028 w klasie IV technikum.
Z kolei w nowelizacji przyjęto, że nowy przedmiot – edukacja zdrowotna – będzie  realizowany obowiązkowo począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I–III liceum ogólnokształcącego oraz klasach I–III technikum (2 godziny tygodniowo w cyklu kształcenia). Wymiar  zajęć z obydwu przedmiotów w poszczególnych klasach zostanie określony w jednocześnie procedowanym projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół.

W uzasadnieniu projektu przypomniano tegoroczne  podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa związane z wprowadzanymi zmianami:

  • szkoła jest miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę;
  • edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy

Ministerstwo Edukacji  zaznacza, iż wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja obywatelska wynika z potrzeby przygotowania uczniów liceum ogólnokształcącego i technikum do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Zadaniem szkoły jest  umożliwienie uczniom zdobywania kompetencji, które pozwolą im efektywnie rozwijać się, umożliwią praktyczne wykorzystanie zdobywanej na lekcji wiedzy i przygotują uczniów do dorosłego życia i rozwoju kariery zawodowej w  szybko zmieniającym się świecie. Resort wskazuje również, że w  odróżnieniu od przedmiotu historia i teraźniejszość, który dotychczas był realizowany głównie w sposób teoretyczny – nowy przedmiot edukacja obywatelska będzie kładł nacisk na kształtowanie u uczniów praktycznych umiejętności i kompetencji.

W uzasadnieniu projektowanych zmian podkreślono, że głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest przygotowanie uczniów do dbałości o zdrowie własne i najbliższego otoczenia, a wymagania ogólne tego przedmiotu dotyczą: rozumienia powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowania zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowania w zdrowy styl życia. Zgodnie z założeniami przedmiotu, pojęcie zdrowia jest traktowane szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia. Zagadnienia ujęte w zaproponowanej podstawie programowej kształcenia ogólnego
w zakresie nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna zostały – względem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie – rozbudowane o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, Internetem i profilaktyką uzależnień.

Źródło:

  • rcl.gov.pl
  • men.gov.pl