Kilka tygodni stacjonarnej edukacji za nami i coraz częściej powraca temat nadmiernej agresji u naszych uczniów. Problem całkowicie niezauważalny i pomijany w działaniach wychowawczych w okresie edukacji zdalnej – ze względu na specyfikę tego czasu oraz nadmiaru innych problemów edukacji.
Do trudnych zachowań uczniów, w tym typowych zachowań agresywnych dochodzi z wielu przyczyn – temat ten wymaga odrębnej analizy. Dziś skupimy się na jednej z metod ograniczania/ modyfikowania czy też reagowania w sytuacjach z przemocą w tle. Mowa tu o metodzie ta opracowanej i upowszechnionej przez profesorów psychologii Wiliama B. Millera oraz Stephena Rollnicka, zwanej metoda Dialogu Motywacyjnego.
Jest to forma prowadzenia rozmowy, ukierunkowana na wzmacnianie wewnętrznej motywacji i zobowiązania osoby do zmiany. Metoda znajduje zastosowanie w edukacji i zdobywa coraz większe uznanie, a jego wysoka skuteczność potwierdzona jest wynikami badań. Dowiedziono, ze stosowane tradycyjnie metody pedagogiczne często wzmagają opór, bunt, podnoszą napięcie. Po przeprowadzonych badaniach i eksperymentach przyjęto nowy sposób pracy z uczniami mającymi problemy wychowawcze, agresywnymi i tzw. trudnymi.
Definicji tej metody znajdziemy kilka:
Dialog Motywujący to oparty o współpracę styl prowadzenia rozmowy, służący umocnieniu u osoby jej własnej motywacji i zobowiązania do zmiany.”
„Dialog Motywujący to skoncentrowany na osobie sposób pomagania w odniesieniu do powszechnego problemu ambiwalencji wobec zmiany.”
„Dialog Motywujący to oparty na współpracy, zorientowany na cel sposób komunikowania się, zwracający szczególną uwagę na język zmiany. Ma on w zamierzeniu umocnić motywację i zobowiązanie do osiągnięcia konkretnego celu przez wydobycie oraz zbudowanie u osoby jej własnych powodów do zmiany w atmosferze akceptacji i współczucia.”
Dialog motywujący efektywnie wpływa na poziom motywacji do zmiany zachowania
i budowanie relacji opartej na zaufaniu. W dialogu motywującym wychodzimy z założenia, że im mniej naciskamy, tym większa szansa na zmianę. Przekonywanie nie jest pomocne!
Aby skutecznie wpływać na motywację ucznia, należy przede wszystkim spojrzeć na niego
z pozytywnym nastawieniem. Ważne jest m.in. podkreślanie osobistego wyboru i kontroli sytuacji, zapewnienie ucznia, że ostatecznie to on zdecyduje, co zrobi, a czego nie.
W Dialogu Motywującym przyjmuje się, że jednym z najistotniejszych elementów takiej rozmowy jest przestrzeganie 4 zasad:
- Współpraca, a nie konfrontacja.
- Akceptacja, a nie ocenianie.
- Wywoływanie u ucznia pomysłów na zmianę, a nie realizowanie naszych pomysłów.
- Autonomia, a nie kontrolowanie.
W Dialogu Motywującym chodzi też o wywoływanie u ucznia bardzo specyficznych wypowiedzi, tzw. języka zmiany.
Zgodnie z koncepcją Dialogu Motywującego rolą nauczyciela jest takie ukierunkowywanie rozmowy, aby młody człowiek sam mógł znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązania.
Nauczyciel prowadzący rozmowę dialogiem motywującym:
- nie poucza, nie moralizuje, nie ocenia, nie konfrontuje,
- unika wchodzenia w spór, nie krytykuje, nie udowadnia swoich racji,
- nie przekonuje młodego człowieka o istnieniu problemu i potrzebie zmiany,
- nie udziela rad i nie narzuca rozwiązań problemu, jeśli nie został o to poproszony.
Dialog Motywujący zakłada szacunek dla ucznia w rozmowie. Nie musimy podzielać wartości, podglądów czy decyzji ucznia, ale ważne, żebyśmy chcieli i potrafili je zrozumieć.
Wychowawcy nie mają być ekspertami, lecz jedynie przewodnikami, dlatego należy pytać:
„Czy mogę ci opowiedzieć, co się dzieje, gdy…?” albo „Czy mogę ci wyjaśnić…?”.
Uczniowie prawie zawsze się zgadzają. Zaczyna się rozmowa nie o tym, co uczeń wie, ale o tym, jak to rozumie, jak to odnosi do siebie, co w tym jest ważne dla niego.
Dialog Motywujący to wymagający styl pracy. Styl wymagający indywidualnego podchodzenia do każdego człowieka, niezależnie od jego wieku Styl wymagający nieustającej czujności w obserwowaniu i trafnym rozpoznawaniu werbalnych i niewerbalnych reakcji rozmówcy. Ale niewątpliwie pomaga w budowaniu wewnętrznej motywacji do zmiany, a poza tym komunikuje troskę i szacunek do drugiego człowieka i rzadko wywołuje opór.
Polecamy liczną już literaturę w języku polskim, wprowadzającą w skuteczną metodę zmiany trudnych zachowań naszego ucznia.