Minister Edukacji, Barbara Nowacka, powołała zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli. Zadaniem Zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie:
- wynagradzania nauczycieli;
- awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli;
- odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli;
- emerytur nauczycieli oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych;
- kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
ME w zarządzeniu z 26 kwietnia 2024 określiła skład Zespołu. Przewodniczącą została sama szefowa resortu edukacji, a jej zastępcami Henryk Kiepura – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Paulina Piechna-Więckiewicz – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Oprócz członków kierownictwa MEN w skład Zespołu wchodzą przedstawiciele:
- ministra właściwego do spraw pracy oraz zabezpieczenia społecznego;
- ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
- Instytutu Badań Edukacyjnych;
- organizacji związkowych;
- jednostek samorządu terytorialnego.
Związki zawodowe i sami nauczyciele zwracają uwagę m.in. na:
- niekorzystne przepisy dotyczące zapłaty za godziny ponadwymiarowe w tygodniu, gdy przypada święto bądź zajęcia rozpoczynają się w środku tygodnia;
- konieczność doprecyzowania wynagradzania nauczycieli za ich pracę podczas wycieczek szkolnych i zielonych szkół;
- brak powiazania nauczycielskich wynagrodzeń ze średnią płacą w gospodarce;
- potrzebę wsparcia prawnego i ochrony prawnej w konfliktach z rodzicami;
- nadmiar zadań dodatkowych, często wykraczających poza obowiązki;
- podejmowanie decyzji ponad głowami samych nauczycieli;
- konieczność uporządkowania godzin dostępności;
- pensum nauczycieli, zróżnicowanie ze względu na prowadzone zajęcia edukacyjne, liczbę uczniów w oddziale, ilość uczniów ze specjalnymi potrzebami, typ szkoły;
- wysokość dodatku za wychowawstwo;
- odpowiedzialność dyscyplinarną nauczycieli związaną ze standardami ochrony małoletnich.
Zakres prac wynikających z pragmatyki zawodu nauczyciela zaprezentowany w zarządzeniu Minister Edukacji jest bardzo szeroki. W tym momencie brak jest szerszych informacji na temat proponowanych zmian. Jakie zostaną wprowadzone? Czy zmieni się Karta Nauczyciela? W jakim zakresie? Dziś można tylko spekulować.
Źródło: Dziennik Urzędowy ME 2024 poz. 32