You are currently viewing Co nowego w ustawie o systemie oświaty?

Co nowego w ustawie o systemie oświaty?

  • Post category:Artykuły

27 grudnia 2024 r. opublikowano ustawę   z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – poz. 1933. Jej najważniejszym celem  jest wprowadzenie zmian w zakresie przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego, które mają przyczynić się do podniesienia jakości i rzetelności przeprowadzania egzaminów oraz sprawdzania prac egzaminacyjnych.

Ustawa wprowadza zmiany  ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854 i 1473), polegające na:

  • wprowadzeniu funkcji egzaminatora weryfikatora;
  • uregulowaniu statusu operatora pracowni informatycznej, czyli osoby odpowiedzialnej m.in. za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej egzaminu zawodowego i egzaminu eksternistycznego zawodowego oraz egzaminu maturalnego z informatyki;
  • zwiększeniu kwoty przeznaczonej na dofinansowanie za jednorazowe przystąpienie do egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z każdej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie (z kwoty 97 zł do kwoty 126 zł);
  • rozszerzeniu przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów;
  • przesądzeniu o możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, jakiego języka absolwent uczył się w szkole;
  • doprecyzowaniu przepisów dotyczących przystępowania przez absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do egzaminu maturalnego. Absolwenci oddziałów i szkół dwujęzycznych będą przystępowali do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym z tego języka obcego nowożytnego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym;
  • zezwoleniu na wniesienie do sali egzaminacyjnej urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego;
  • rozszerzeniu procedury przekazywania uczniowi, słuchaczowi lub absolwentowi informacji o zamiarze unieważnienia odpowiednio egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu albo egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w części pisemnej oraz informacji o unieważnieniu, tj. dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej będzie przekazywał informacje w tych sprawach również za pośrednictwem dyrektora szkoły;
  • skróceniu terminu umożliwiającego dokonanie wglądu do pracy egzaminacyjnej na egzaminie zawodowym (z 6 miesięcy do 3 miesięcy);
  • wskazaniu, że egzaminy ósmoklasisty, egzaminy maturalne i egzaminy eksternistyczne z zakresu kształcenia ogólnego będą przeprowadzane z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Ogólnokształcące, zaś podmiotem wykonującym obsługę organizacyjno-techniczną funkcjonowania systemu będzie jednostka organizacyjna podległa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, której przedmiot działania jest związany z obsługą informatyczną edukacji;
  • wskazaniu, że egzamin zawodowy i egzamin eksternistyczny zawodowy będą przeprowadzane z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Zawodowe, zaś podmiotem wykonującym obsługę organizacyjno-techniczną funkcjonowania systemu będzie Centralna Komisja Egzaminacyjna;
  • wskazaniu enumeratywnie określonych danych osobowych gromadzonych i przetwarzanych zarówno w Systemie Informatycznym Obsługującym Egzaminy Ogólnokształcące, jak i w Systemie Informatycznym Obsługującym Egzaminy Zawodowe;
  • doprecyzowaniu kwestii dotyczących poziomu wykształcenia wymaganego od osoby mogącej uzyskać dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz możliwości uwzględnienia, jako warunku uzyskania odpowiedniego dyplomu, określonych kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie potwierdzonych odpowiednim dokumentem;
  • wskazaniu, że ewentualne treści zawarte w programie wychowania przedszkolnego i programach nauczania do danych zajęć edukacyjnych (dopuszczonych do użytku w przedszkolu lub szkole) wykraczające poza zakres treści nauczania ustalony w podstawie programowej powinny być oznaczone w sposób czytelny w tym programie;
  • wyłączeniu możliwości opracowania podręcznika w sposób repetycyjny i podporządkowany wyłącznie nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań egzaminacyjnych, wzorowanych na zadaniach zawartych w arkuszach egzaminacyjnych do przeprowadzania odpowiednio egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego;
  • nałożeniu na wydawców obowiązku zapewnienia cyfrowego odzwierciedlenia podręcznika w postaci papierowej, dopuszczonego do użytku szkolnego na podstawie wniosku złożonego przed dniem 1 stycznia 2020 r. oraz wprowadzeniu wymogu poinformowania ministra właściwemu do spraw oświaty i wychowania o spełnieniu tego obowiązku, ze wskazaniem rodzaju informatycznego nośnika danych lub adresu strony internetowej, na których jest udostępnione cyfrowe odzwierciedlenie podręcznika;
  • umożliwieniu podmiotowi posiadającego autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania z utworu będącego podręcznikiem, w przypadku kolejnego niezmienionego wydania podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego przed dniem 1 stycznia 2026 r., dokonania w nim odpowiednich zmian w pisowni, a w przypadku podręcznika zawierającego zasady pisowni także zmian opisu tych zasad, wynikających z komunikatu Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 10 maja 2024 r., bez konieczności złożenia wniosku o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego;
  • wykreśleniu jednej z przesłanek fakultatywnych umożliwiających skreślenie rzeczoznawcy z listy rzeczoznawców prowadzonej przez ministra, tj. w przypadku gdy rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii, przy jednoczesnym dodaniu innej fakultatywnej przesłanki umożliwiającą skreślenie rzeczoznawcy z listy prowadzonej przez ministra, tj. w przypadku trzykrotnego przekroczenia terminu (niezależnie, czy z uzasadnieniem czy bez uzasadnienia) na sporządzenie opinii;
  • umożliwieniu ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zlecenia Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie zadań z zakresu oświaty i wychowania o charakterze badawczym, badawczo-wdrożeniowym lub statystycznym, w zakresie działalności statutowej tej jednostki, w szczególności badań edukacyjnych, analiz, ekspertyz, raportów lub not, których przygotowanie wynika z konieczności dokonania analizy i ewaluacji jakości kształcenia w systemie oświaty lub z krajowych lub międzynarodowych zobowiązań tego ministra.

Źródło:

  • dziennikustaw.gov.pl