
Rok dobiega końca…o czym warto pomyśleć?
Koniec roku kalendarzowego to dla nauczycieli moment nieco paradoksalny — w połowie roku szkolnego pojawia się naturalna potrzeba zatrzymania się, spojrzenia wstecz i

Grudzień na godzinach wychowawczych – o czym rozmawiać z uczniami i dlaczego?
Poradnik dla nauczycieli 😊 Grudzień jest w szkołach miesiącem wyjątkowym. Choć końcówka roku kalendarzowego nie oznacza finału roku szkolnego, ma w sobie szczególny

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej.
Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił ,,Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji. Etap II: Szkoły ponadpodstawowe’’. Dokument powstał na podstawie ,,Profilu absolwenta i absolwentki

Prawa dzieci w internecie – raport.
,,Dojrzeć do praw’’ to raport (druga edycja) z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego. Dokument został przedstawiony podczas odbywającego się

Nowa struktura i rozszerzone treści w projektach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
W projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji z 20 listopada 2025 r. w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej określono obowiązkowe zajęcia edukacyjne w szkole

Ramowe plany nauczania 2026 – projekt.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznej szkoły podstawowej. Będą one stosowane: począwszy od roku szkolnego 2026/2027 w klasie

Podstawa programowa 2026 – szkoła podstawowa.
19 listopada br. ukazał się projekt Rozporządzenia określającego podstawę programową: wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą

Podstawa programowa 2026 – przedszkole.
19 listopada br. ukazał się projekt Rozporządzenia określającego podstawę programową: wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą

Zapłata za gotowość do pracy.
Od 1 września 2025 r. po nowelizacji Karty Nauczyciela wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przysługuje za przydzielone i zrealizowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Wyjątki

Od 28 listopada ocena pracy nauczyciela po nowemu.
W Dzienniku Ustaw 13 listopada br. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Ocena pracy

,,Niebieskie Igrzyska 2026’’.
Kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który rozpoczyna się od Światowego Dnia Świadomości Autyzmu obchodzonego 2 kwietnia – w roku 2026 wypada w czwartek.

Jak zaprojektować lekcję dostępną dla wszystkich? — Projektowanie uniwersalne w edukacji (UDL).
Już za kilka dni (19 listopada) Instytut Badań Edukacyjnych organizuje szkolenie wprowadzające w tematykę projektowania uniwersalnego w edukacji. Nie jest to zupełnie nowe podejście, niemniej

Zapłata za gotowość do pracy
Od 1 września 2025 r. po nowelizacji Karty Nauczyciela wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przysługuje za przydzielone i zrealizowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Wyjątki

,,Klucz do Kosmosu.’’
Polska Agencja Kosmiczna (POLSA) ogłosiła nabór do projektu edukacyjnego „Klucz do Kosmosu”, realizowanego w ramach Ogólnopolskiego programu edukacyjnego misji IGNIS. Akces mogą zgłaszać szkoły ponadpodstawowe

,,Obiektyw Obywatelski’’ po raz drugi.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Sprawiedliwości przygotowało konkurs pt. „Obiektyw Obywatelski” dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. Zadaniem zespołów uczniowskich (3 – 5 osób)

Rola wychowawcy klasowego w zapobieganiu przemocy rówieśniczej.
Przemoc rówieśnicza, to zjawisko, które w ostatnich latach mocno się nasila a jednocześnie zmienia swoją formę, przebieg i przestrzeń, w której do niej

Autorytet – jak go budować w szkole?
Budowanie autorytetu nauczyciela to proces długofalowy, wymagający konsekwencji, autentyczności i zrozumienia potrzeb uczniów. Autorytet nie wynika wyłącznie z pełnionej funkcji, lecz z osobowości,

Warto przeczytać – polecamy… – część 2 w roku szkolnym 2025/26.
Pomimo że nowy rok szkolny jest ciągle nowym czyli wiele spraw na etapie planowania i dobrych początków, to już czujemy, że stres i

Przyroda w nowej podstawie programowej.
Zespół ekspertów pracujący przy Instytucie Badań Edukacyjnych i realizujący na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zadanie pn. ,,Wsparcie rozwoju edukacji’’ przedstawił projekt podstawy programowej przedmiotu przyroda.

Bezpłatne posiłki dla uczniów.
Grupa posłów wniosła projekt dotyczący zmiany ustawy Prawo oświatowe w części poświęconej dożywianiu uczniów – druk 1849. Posłowie, powołując się na wyniki badań, przypominają, że

Bajki terapeutyczne w przedszkolu jako narzędzie wspierania rozwoju dzieci.
Przedszkole to miejsce, w którym dzieci po raz pierwszy wkraczają w szerszy świat społeczny, uczą się współpracy, samodzielności i radzenia sobie z emocjami.

O mediacjach rówieśniczych słów kilka…
Mediacje rówieśnicze to metoda rozwiązywania konfliktów, w której główną rolę odgrywają sami uczniowie, pełniący funkcję mediatorów, a nie nauczyciele czy dorośli specjaliści. U

Zmiany w doradztwie zawodowym.
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia udostępnionego 7 października tego roku wskazano, że potrzeba nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie

Nauczycielki i nauczyciele o sobie.
Przed tegorocznym Dniem Edukacji Narodowej Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024. Wyniki zostały ogłoszone 7 października,

Warto przeczytać – polecamy… – część 1 w roku szkolnym 2025/26.
Po wakacyjnej (nieco wydłużonej 😊, no ale cóż – wrzesień w szkole to ogrom pracy, w tym również tej niezaplanowanej) przerwie wracamy z naszym cyklem

Październik – miesiąc oszczędzania.
Jeszcze kilkanaście lat temu październik kojarzył się wielu osobom z oszczędzaniem. W szkołach działały Szkolne Kasy Oszczędności (SKO), dzieci zakładały specjalne zeszyty, do

iGen.
Polskie dzieci mają pierwszy kontakt ze smartfonem średnio w wieku 2 lat i 2 miesięcy, a własny telefon z dostępem do internetu otrzymują już w

Nowości w opiece zdrowotnej nad uczniami.
Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami, który ma odpowiedzieć na wieloletnie problemy kadrowe i organizacyjne w szkolnej opiece profilaktycznej. Ustawodawca potrzebę

Prace domowe?
Od kwietnia 2024 r. obowiązują przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Nauczyciele praktycznie z dnia na dzień musieli dostosować swoją pracę do nowych

Twórcy bajek terapeutycznych – kto je pisze i jakie tytuły warto znać.
Bajki terapeutyczne to szczególny rodzaj literatury dziecięcej. Ich celem nie jest jedynie zabawa czy rozwijanie wyobraźni, ale przede wszystkim wsparcie dziecka w przeżywaniu