Jest już dostępna nowa publikacja ,,Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6 – 12 lat’’. Powstała w ramach programu ,,WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości’’ realizowanego przez warszawską AWF we współpracy z resortem nauki. Eksperci w opublikowanym poradniku proponują między innymi wprowadzenie i upowszechnienie innowacyjnej koncepcji ,,alfabetu ruchowego’’ wśród nauczycieli, uczniów i rodziców, która zakłada holistyczne podejście do aktywności fizycznej.
Alfabet ruchowy to:
- motywacja i pewność siebie;
- kompetencje fizyczne;
- wiedza i zrozumienie,
aby być aktywnym dla zdrowia.
Autorzy podzielili publikacje na dwie części:
- teoretyczną – koncentrującą się na koncepcji alfabetu ruchowego, która jest szeroko rozwijana w systemach edukacyjnych Kanady, Australii, USA, Irlandii, Anglii;
- praktyczną – zawierającą przykłady praktycznych zastosowań podstawowych umiejętności ruchowych.
Zdaniem autorów poradnika lekcje wychowania fizycznego powinny być wykorzystywane do rozmów o ciele i jego akceptacji. Dzięki temu nauczyciele będą mogli na wczesnym etapie zauważyć dzieci mające problem z samoakceptacją i pomóc im w zmianie sposobu myślenia o sobie samym. Lekcje wychowania fizycznego mogą pomagać w budowaniu relacji społecznych i autonomii – rozumianej jako ,,umiejętność samookreślenia i samoregulacji własnych celów, czynności, dokonań’’. Poradnik może być inspiracją do budowania zdrowych nawyków wśród najmłodszych.
We wtorek, 19 marca br., w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, podczas której został przedstawiony raport merytoryczny podsumowujący trzecią edycję programu „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości” realizowanego we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz założenia kolejnej odsłony projektu. ,,Dane są alarmujące. […] W dalszym ciągu poziom niekompetencji ruchowej u dzieci wynosi 94%. Jest to rzeczywiście bardzo negatywna informacja, która jest komunikatem dla wszystkich resortów, wszystkich ministerstw, że powinniśmy zacząć działać wspólnie, aby poprawiać kondycję fizyczną dzieci i młodzieży.” – powiedział podczas konferencji prof. Bartosz Molik.
Oprócz podsumowania trzech edycji programu przybliżone zostały cele działań na najbliższy rok:
- wdrożenie dodatkowych zajęć ruchowych aktywizujących dzieci i młodzież szkolną, których efektem będzie poprawa kondycji fizycznej;
- monitorowanie kondycji fizycznej, fundamentalnych umiejętności ruchowych dzieci i młodzieży oraz przygotowanie praktycznych wytycznych i rekomendacji do wykorzystania przez nauczycieli i rodziców;
- zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia i dobrej kondycji dzieci;
- wdrażanie do szkół polskiej wersji Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL – Polish Assessment of Physical Literacy) symbolu szkoły z certyfikatem, jako narzędzia do śledzenia postępów umiejętnościach fizycznego „czytania i pisania” dzieci w wieku 8-12 lat;
- wprowadzenie programów interwencyjnych, weryfikujących skuteczność zaproponowanych rozwiązań.
Źródło:
- naukawpolsce.pl
- awf.edu.pl
- gov.pl