Projekt rozporządzenia dotyczącego programów wspierających już jest!
Kompetencje kluczowe to te kompetencje, których wszyscy potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego stylu życia, udanego życia w pokojowych społeczeństwach, kierowania życiem w sposób prozdrowotny i aktywnego obywatelstwa. Rozwija się je w perspektywie uczenia się przez całe życie, począwszy od wczesnego dzieciństwa przez całe dorosłe życie, za pomocą uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformalnego, we wszystkich kontekstach, w tym w rodzinie, szkole, miejscu pracy, sąsiedztwie i innych społecznościach.
Kompetencje są definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, przy czym:
- na wiedzę składają się fakty i liczby, pojęcia, idee i teorie, które są już ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie;
- umiejętności definiuje się jako zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników;
- postawy opisują gotowość i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje.
Wśród kompetencji kluczowych znajdują się kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. Zawierają one zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia.
ORE informuje, że Leader 100 – Fundacja we wspólnej akcji z MEiN udostępnia nauczycielom i szkołom e-booki dla kształtowania kompetencji ..odpowiedzialność”. Są to materiały do rozwoju kompetencji osobistych. Ich celem jest pomoc rodzicom i instytucjom oświatowym w pracy wychowawczej. Składają się z dokumentów przeznaczonych do wykorzystania przez uczniów i ich rodziców, nauczycieli, opiekunów, coacha, trenerów i wychowawców.
W programie zaproponowano następujące poziomy wraz z propozycją, dla jakiej grupy wiekowej jest dany poziom przeznaczony:
- Child – Leader – od 6 roku życia;
- Young – Leader od 8 roku życia;
- Pre – Leader od 10 roku życia;
- Junior – Leader od 12 roku życia;
- Senior – Leader od 14 roku życia;
- College – Leader od 16 roku życia.
Każdemu poziomowi zostały przypisane nawyki kompetencji ,,odpowiedzialność”:
- Uważam na to, co robię.
- Liczę się z konsekwencjami tego, co robię.
- Znam i wypełniam swoje obowiązki.
- Wykonuję powierzone mi zadania i zawiadamiam o ich wypełnieniu.
- Odpowiedzialnie zajmuję się powierzoną mi grupą osób.
- Jeśli jest taka potrzeba, przejmuję odpowiedzialność za rozdzielenie i koordynację zadań, aby osiągnąć zamierzony cel.
Pierwszy e-book przeznaczony dla dzieci od 6 roku życia zawiera następującą treść:
- Jak to działa?
- Samoocena ucznia.
- Plan treningu ucznia.
- Realizacja planu treningu ucznia.
- Coaching, coach i jego rola w programie LEADER100.
- Rozmowa uczeń – coach.
- Rozmowa rodzice – coach.
- Biblioteka Arystotelesa.
- Biblioteka Arystolesa – filmy.
- Do pracy w grupie – instrukcja.
- Materiały do pracy w grupie.
- Pytania i sugestie dla rodziców.
- Sugestie dla nauczycieli i szeroko rozumianego otoczenia wychowującego ucznia.
- Ewaluacja nawyku kompetencji.
- Co dalej? – praca nad nową kompetencją i nawykiem.
Wg tej samej koncepcji zbudowane są e-booki dla pozostałych grup wiekowych.
Źródło:
- ore.gov.pl
- leader100.com.pl
- Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006)
- ZALECENIE RADY z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)