You are currently viewing Dyspozycje do organizacji edukacji zdrowotnej.

Dyspozycje do organizacji edukacji zdrowotnej.

  • Post category:Artykuły

31 sierpnia 2025 r. traci moc:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego – Dz.U. z 2023 r. poz. 2431.

Od 1 września 2025 r. wchodzi w życie:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji z 7 kwietnia 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego – Dz.U. z 2025 r. poz. 467.

Od nowego roku szkolnego treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych „edukacja zdrowotna”. Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla w paragrafie 2 rozporządzenia, że realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły, w szczególności:

  1. wspiera wychowawczą rolę rodziny;
  2. wspiera ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
  3. wzmacnia i uzupełnia działania z zakresu profilaktyki problemów zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży;
  4. wzmacnia postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne;
  5. wspiera budowanie relacji międzyludzkich opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji;
  6. wzmacnia współpracę szkoły i pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, z uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych oraz rozpoznanych czynników ryzyka dla zdrowia uczniów.

Edukacja zdrowotna, oprócz dotychczasowych treści z zakresu przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, rozbudowana została o treści związane z:

  • zdrowiem i aktywnością fizyczną,
  • odżywianiem,
  • zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym,
  • Internetem i profilaktyką uzależnień.

Od  1 września 2025 r. zajęcia będą prowadzone:

  • w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych w wymiarze 1 godziny tygodniowow każdej z tych klas, przy czym zajęcia będą realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego, z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty;
  • w branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego, z wyjątkiem liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, oraz w klasach I–III technikum, publicznych i niepublicznych w wymiarze 1 godziny tygodniowow klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III tych szkół (łącznie 2 godziny w okresie nauczania).

Zajęcia będą organizowane we wszystkich klasach, w których dotychczas były prowadzone zajęcia WDŻ. Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nie organizuje się zajęć. Zajęcia będą  organizowane w oddziałach albo w grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 24 uczniów. W przypadku zajęć z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania oddział albo grupa międzyoddziałowa mogą być podzielone na mniejsze grupy. W szkołach niepublicznych na realizację zajęć przeznacza się liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidziana dla szkół publicznych. Zostały zachowane takie sam obowiązki,  jak to miało miejsce przy organizacji zajęć WDŻ:

  • w każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi;
  • nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych oraz o środkach dydaktycznych;
  • za przeprowadzenie spotkań, o których mowa wyżej, jest odpowiedzialny dyrektor szkoły.

Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach. Uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli zgłosi dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ze swojego udziału w zajęciach. Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. W projektowanych przepisach wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, tj. ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. W treściach nauczania nowego przedmiotu edukacja zdrowotna znajdują się zagadnienia związane ze zdrowiem fizycznym, z aktywnością fizyczną, z odżywianiem, ze zdrowiem psychicznym, z funkcjonowaniem społecznym, z dojrzewaniem, ze zdrowiem seksualnym, środowiskowym, z uzależnieniami oraz systemem ochrony zdrowia stąd kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także:

  1. nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub nauczyciele psycholodzy;
  2. osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Przyjęto również, że zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej ww. nauczycieli.  Źródło:

  • dziennikustaw.gov.pl
  • rcl.gov.pl