You are currently viewing Ekosystem czytelniczy w szkole.

Ekosystem czytelniczy w szkole.

  • Post category:Artykuły

Początek nowego roku szkolnego to znakomita okazja do przypomnienia, jak ważne jest czytelnictwo w życiu i edukacji dzieci i młodzieży.

Publikacja ,,Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka. Refleksje wokół strategii funkcjonowania książki w szkole’’  jest efektem współpracy osób wywodzących się z różnych dziedzin i środowisk: dr Kingi Białek, prof. Krzysztofa Biedrzyckiego, Marii Deskur, dr Joanny Dobkowskiej, Agnieszki Karp-Szymańskiej, Wioletty Maciejewskiej, Kariny Muchy, Edyty Plich oraz Aleksandry Ruszkowskiej.

Celem opracowania jest pokazanie, jak szkoły mogą skutecznie promować czytelnictwo, tworząc przyjazne środowisko, ekosystem czytelniczy, które wspiera rozwój kompetencji czytelniczych każdego ucznia.

Eksperci we wstępie zaznaczają, że czytanie jest kluczową kompetencją przyszłości i narzędziem budowania równych szans każdego dziecka. Przyjaźń z książką powinna się rozpocząć w domu. Badania wskazują na neuroplasyczność mózgu i zwiększenie liczby synaps u dzieci, którym rodzice czytają i one same też czytają. Z kolei badania OECD PISA potwierdzają, że uczniowie czytający dla przyjemności osiągają wyższe wyniki niezależnie od swojego pochodzenia socjoekonomicznego. Czytanie bowiem:

  • wyrównuje szanse;
  • rozwija podmiotowość i sprawczość;
  • umożliwia uczenie się przez całe życie;
  • wspiera stabilny rozwój psychofizyczny – m.in. uspokaja, poszerza umiejętność koncentracji;
  • wspiera samodzielność gospodarczą i kompetencje przyszłości – rozwija m.in. myślenie krytyczne, umiejętność syntezy i analizy, pamięć, wyobraźnię, rozwija kreatywność;
  • wspiera wspólnotowość – tożsamość kulturową i otwartość na innych, wspiera postawy obywatelskie, etyczne, społeczne, umacnia demokrację.

W rozdziale II zawarto informacje dotyczące diagnozy umiejętności czytelniczych dzieci. Jest tam również informacja, że aż w 30% polskich domów nie ma żadnych książek do czytania, a 60% rodziców nie czyta swoim dzieciom. Tu autorzy widzą rolę szkoły w pedagogizacji rodziców w obszarze nauki czytania i dają szereg ciekawych propozycji do wykorzystania. Prezentują także pomysły, które mogą posłużyć do budowania strategii funkcjonowania książki w szkole. Niebagatelną rolę przypisują szkolnej bibliotece, która np.:

  • tworzy i promuje imprezy czytelnicze;
  • szybko reaguje na potrzeby uczniów i nauczycieli;
  • tworzy punkty bookcrossingowe;
  • kreuje polecajki czytelnicze dla uczniów i nauczycieli;
  • deleguje część księgozbioru do gabinetów przedmiotowych.

Autorzy proponują wypracowanie na poziomie szkoły trzech elementów:

  • czytanie przez zabawę i przyjemność;
  • wyrównanie poziomu umiejętności czytelniczych;
  • otwarta, przyjazna  biblioteka wyposażona w książki wybierane przez dzieci.

Zachęcają również, by działania szkoły budujące  ekosystem czytelniczy  dodać do programu wychowawczo –  profilaktycznego.

Projekt  przedstawiony w publikacji, jak podkreślają autorzy, nie jest rewolucyjny, nie wywraca systemu. Na okładce opracowania zadeklarowali: ,,Czytająca szkoła to wizja, w której każde dziecko ma realne szanse na sukces w wybranej dziedzinie, nauczyciele we współpracy z rodzicami koncentrują wysiłek tam gdzie jest on potrzebny i osiągają wspólny, dobrze zdefiniowany cel, a dyrekcja, realizując swoją rolę przywódczą, celebruje sukcesy, które wspólnota szkolna osiąga. Wierzymy, że czytająca szkoła to wizja jak najbardziej realizowalna.’’

Źródło:

  • ,,Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka. Refleksje wokół strategii funkcjonowania książki w szkole’’
  • biblioteka.wroc.pl
  • lubimyczyac.pl
  • nprcz.pl
  • tatatezczyta.pl