You are currently viewing Zmiany w doradztwie zawodowym.

Zmiany w doradztwie zawodowym.

  • Post category:Artykuły

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia udostępnionego 7 października tego roku  wskazano, że potrzeba nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.  w sprawie doradztwa zawodowego – Dz. U. poz. 325 – wynika z konieczności uwzględnienia w procesie doradczym nowych rozwiązań i narzędzi wprowadzonych do systemu oświaty i mających istotny wpływ na realizację doradztwa zawodowego w szkole, do których należą:

  • prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
  •  monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych;
  • branżowe centra umiejętności;
  •  narzędzia informatyczne, takie jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna i Infozawodowe;
  • zwiększenie udziału rodziców w procesie doradczym;
  • zacieśnienie współpracy szkoły z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
  • wykorzystanie zasobów cyfrowych i nowoczesnych technologii;
  • aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego.

Treści programowe:

  • dla klas VII i VIII szkół podstawowych (załącznik nr 3 do rozporządzenia);
  •  dla szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia (załącznik nr 4 do rozporządzenia), liceów ogólnokształcących (załącznik nr 5 do rozporządzenia), techników (załącznik nr 6 do rozporządzenia);
  • branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych (załącznik nr 7 do rozporządzenia)

zostaną uzupełnione o tzw. kompetencje przyszłości, obejmujące umiejętności cyfrowe, tj. korzystanie z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych w celu pozyskania informacji z zakresu doradztwa zawodowego i planowania ścieżki kariery, a także rozpoznawanie wpływu nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji na zmiany w zawodach i formach zatrudnienia.

Ponadto, w załączniku nr 3 treści programowe zostają poszerzone o:

  • umiejętność porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami pracodawców, z uwzględnieniem możliwości pracy zdalnej, elastycznych form zatrudnienia i przedsiębiorczości;
  •  analizowania znaczenia i możliwości doświadczania pracy, w tym poprzez wolontariat, udział w projektach społecznych i praktykach absolwenckich;
  • charakteryzowania wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach i możliwości ich uzyskania
  •  oraz analizowania korzyści i wyzwań związanych z wyborem szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w tym możliwości szybszego wejścia na rynek pracy, zdobycia kwalifikacji zawodowych i dalszego kształcenia.

Natomiast, w załącznikach nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 treści programowe zostają poszerzone o: 

  • umiejętność sporządzania i aktualizowania dokumentów aplikacyjnych, w szczególności CV i listu motywacyjnego, zgodnie z wymaganiami pracodawców;
  •  zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w szczególności poprzez symulacje rozmowy kwalifikacyjnej; 
  • umiejętności związane z analizowaniem i interpretowaniem wymagań rynku pracy w oparciu o prognozę zapotrzebowania na zawody, w tym publikowane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw pracy oraz inne instytucje rynku pracy.

Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany, które pozwolą na wdrożenie następujących rozwiązań:

  • uwzględnienie nowej instytucjonalnej infrastruktury doradztwa zawodowego;
  • wykorzystanie narzędzi analitycznych dotyczących rynku pracy.

Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2026 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia, aby zapewnić szybszy dostęp uczniów do realizacji działań doradczych w szczególności u pracodawców i w branżowych centrach umiejętności.

Źródło:

  • rcl.gov.pl
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego – projekt z 30 września 2025 r.