W uzasadnieniu projektu rozporządzenia udostępnionego 7 października tego roku wskazano, że potrzeba nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego – Dz. U. poz. 325 – wynika z konieczności uwzględnienia w procesie doradczym nowych rozwiązań i narzędzi wprowadzonych do systemu oświaty i mających istotny wpływ na realizację doradztwa zawodowego w szkole, do których należą:
- prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
- monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych;
- branżowe centra umiejętności;
- narzędzia informatyczne, takie jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna i Infozawodowe;
- zwiększenie udziału rodziców w procesie doradczym;
- zacieśnienie współpracy szkoły z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
- wykorzystanie zasobów cyfrowych i nowoczesnych technologii;
- aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego.
Treści programowe:
- dla klas VII i VIII szkół podstawowych (załącznik nr 3 do rozporządzenia);
- dla szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia (załącznik nr 4 do rozporządzenia), liceów ogólnokształcących (załącznik nr 5 do rozporządzenia), techników (załącznik nr 6 do rozporządzenia);
- branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych (załącznik nr 7 do rozporządzenia)
zostaną uzupełnione o tzw. kompetencje przyszłości, obejmujące umiejętności cyfrowe, tj. korzystanie z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych w celu pozyskania informacji z zakresu doradztwa zawodowego i planowania ścieżki kariery, a także rozpoznawanie wpływu nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji na zmiany w zawodach i formach zatrudnienia.
Ponadto, w załączniku nr 3 treści programowe zostają poszerzone o:
- umiejętność porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami pracodawców, z uwzględnieniem możliwości pracy zdalnej, elastycznych form zatrudnienia i przedsiębiorczości;
- analizowania znaczenia i możliwości doświadczania pracy, w tym poprzez wolontariat, udział w projektach społecznych i praktykach absolwenckich;
- charakteryzowania wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach i możliwości ich uzyskania
- oraz analizowania korzyści i wyzwań związanych z wyborem szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w tym możliwości szybszego wejścia na rynek pracy, zdobycia kwalifikacji zawodowych i dalszego kształcenia.
Natomiast, w załącznikach nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 treści programowe zostają poszerzone o:
- umiejętność sporządzania i aktualizowania dokumentów aplikacyjnych, w szczególności CV i listu motywacyjnego, zgodnie z wymaganiami pracodawców;
- zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w szczególności poprzez symulacje rozmowy kwalifikacyjnej;
- umiejętności związane z analizowaniem i interpretowaniem wymagań rynku pracy w oparciu o prognozę zapotrzebowania na zawody, w tym publikowane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw pracy oraz inne instytucje rynku pracy.
Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany, które pozwolą na wdrożenie następujących rozwiązań:
- uwzględnienie nowej instytucjonalnej infrastruktury doradztwa zawodowego;
- wykorzystanie narzędzi analitycznych dotyczących rynku pracy.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2026 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia, aby zapewnić szybszy dostęp uczniów do realizacji działań doradczych w szczególności u pracodawców i w branżowych centrach umiejętności.
Źródło:
- rcl.gov.pl
- Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego – projekt z 30 września 2025 r.