Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.

realizacja kierunku IV

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Zdrowie psychiczne to stan, w którym człowiek może realizować swój potencjał, radzić sobie z trudnościami czy budować relacje z innymi. Zachowanie dobrostanu psychicznego wydaje się więc jedną z kluczowych kwestii, aby uczeń mógł realizować właściwie obowiązek szkolny, rozwijać pasje czy planować swoje dalsze kroki życiowe. Według badań Rzecznika Praw Dziecka
z 2022 roku około 14% uczniów wymagało pomocy specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego. Pamiętajmy, że dzieci tak jak dorośli mogą mieć trudności z emocjami, myślami czy kontrolą zachowań. I mają prawdo do wsparcia, a jedną z ról szkoły jest pomoc w wychowaniu i kształtowaniu postaw oraz udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Podczas szkolenia omówimy możliwości pomocy uczniom w utrzymaniu dobrostanu, sygnały alarmujące
o możliwym kryzysie zdrowia psychicznego oraz sposoby reagowania na nie. Skupimy się również na obowiązkach i możliwościach nauczycieli w obliczu kryzysu psychicznego u ucznia, współpracy z rodzicem i innymi instytucjami ku dobru dziecka.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. pozna pojęcie zdrowia psychicznego,
  2. dowie się, jak wspierać dobrostan ucznia,
  3. pozna sygnały mogące świadczyć o kryzysie zdrowia psychicznego,
  4. otrzyma przykładowy plan bezpieczeństwa ucznia w kryzysie zdrowia psychicznego i dowie się jak go indywidualizować,
  5. pozna najczęstsze zaburzenia i choroby psychiczne,
  6. pozna obowiązki szkoły wsparcia ucznia w kryzysie oraz promocji zdrowia psychicznego,
  7. dowie się jak prowadzić pierwszą interwencję w przypadku podejrzenia kryzysu zdrowia psychicznego,
  8. pozna system wsparcia instytucjonalnego osoby w kryzysie zdrowia psychicznego.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Pojęcie zdrowia psychicznego.
  2. Jak można wesprzeć dobrostan ucznia
  3. Sygnały wskazujące na kryzys zdrowia psychicznego.
  4. Najczęściej występujące choroby i zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży
  5. Pierwsza interwencja w obliczu kryzysu zdrowia psychicznego ucznia
  6. Promocja zdrowia psychicznego oraz wsparcie w kryzysie – obowiązki szkoły
  7. Pozaszkolny system wsparcia zdrowia psychicznego oraz współpraca szkoły z rodzicem w tym obszarze.

ADRESACI SZKOLENIA:

Nauczyciele, przewodniczący zespołów, dyrektorzy szkół  i placówek.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online zapytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.

Właśnie taki tytuł nosi przedstawiony 19 kwietnia bieżącego roku raport  z ogólnopolskich konsultacji o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży przygotowany przez Radę Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki.

Raport stanowi początek ogólnopolskiej kampanii społecznej na temat zdrowia psychicznego, a jego prezentacja stała się jednocześnie pierwszym z cyklu spotkań w formule okrągłego stołu na ten niezwykle istotny i aktualny temat.

Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEiN, oceniła, że ,,raport jest bardzo profesjonalny’’. Wnioski przedstawione przez Radę są tożsame z wieloma wnioskami płynącymi z innych badań i z różnych organizacji społecznych. Z kolei przewodnicząca Rady, Aleksandra Horoszko, podkreśliła, ,,że zdrowie psychiczne nie może być tematem politycznym’’, bowiem ,,dotyczy nas wszystkich i wymaga konkretnej współpracy’’.

Z ogólnopolskich konsultacji przeprowadzonych przez Radę Dzieci i Młodzieży wśród kilku tysięcy uczniów ze szkół z całego kraju wynika, że najczęstszymi problemami, z którymi przychodzi się im zmierzyć, są:

  • brak świadomości społecznej na temat zaburzeń psychicznych;
  • brak dostępności do specjalistycznej pomocy;
  • wysokie oczekiwania społeczne, szczególnie w zakresie osiągnięć w szkole, sporcie czy kulturze;
  • wzrost uzależnień od substancji psychoaktywnych, jak również od internetu, gier komputerowych i smartfonów;
  • brak wsparcia rodzin i najbliższego środowiska;
  • zwiększenie dostępności do informacji, głównie tych szkodliwych, co może prowadzić do zwiększonego poziomu stresu wśród dzieci i młodzieży.

Raport oprócz diagnozowania zawiera również wnioski i zalecenia, których celem jest poprawa kondycji psychicznej młodych ludzi. A to główne rekomendacje:

  1. zwiększenie dostępności specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej (zwiększenie liczby specjalistów) i zachęcenie do studiowania psychologii oraz zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy i zatrudnienia dla specjalistów;
  2. konieczność wprowadzenia prostszych procedur umawiania wizyt u specjalistów czy zwiększenia liczby poradni psychologicznych;
  3. potrzeba edukacji społecznej i promowania zdrowia psychicznego, np. poprzez kampanie informacyjne – pokazywanie społeczeństwu, że korzystanie z pomocy psychologicznej nie jest czymś wstydliwym;
  4. kluczowa jest też poprawa świadomości na temat zdrowia psychicznego w szkołach – wprowadzenie psychoedukacji do programów nauczania pozwoli zrozumieć, m.in. jak funkcjonuje ludzki umysł, zmniejszy stygmatyzację osób z problemami zdrowia psychicznego, a nauczyciele, którzy mają regularny kontakt z dziećmi i młodzieżą, będą mogli szybciej zauważyć niepokojące zachowania i sygnały świadczące o problemach zdrowia psychicznego; psychoedukacja może również pozytywnie wpłynąć na atmosferę w klasach i szkołach – dzięki poznaniu swoich emocji, uczniowie są zwykle bardziej spokojni i skupieni na nauce;
  5. istotne jest zwiększanie wiedzy rodziców nt. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez m.in. organizację szkoleń, spotkań i warsztatów;
  6. swoją wiedzę w tym zakresie można poszerzać z rozmaitych źródeł tj. książki, artykuły i filmy;
  7. pomocne może okazać się również promowanie tej tematyki w mediach społecznościowych;
  8. należy zadbać o dostęp do wiedzy dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, aby umiały one rozpoznawać symptomy problemów związanych z psychiką i były w stanie skierować dziecko na wizytę do specjalisty.

Źródło: gov.pl