30 kwietnia 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został udostępniony projekt rozporządzenia zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, proponowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne dla szkoły podstawowej opiera się na koncepcji „alfabetu ruchowego” oraz rozwijaniu podstawowych umiejętności ruchowych, które są kluczowe dla podejmowania aktywności fizycznej w sposób naturalny, efektywny i dostosowany do możliwości dziecka. W projekcie określono trzy zasadnicze cele nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego. Są to:
- rozwijanie szerokiego wachlarza umiejętności ruchowych, które umożliwiają dzieciom podejmowanie różnych form aktywności przez całe życie;
- danie nauczycielom elastyczności w prowadzeniu zajęć ruchowych, co pozwoli im dostosować treści do zróżnicowanych potrzeb dzieci oraz dostępnych warunków;
- stworzenie środowiska wspierającego aktywność fizyczną, a nie wyłącznie ocenianie umiejętności wykonania określonych elementów technicznych.
W odniesieniu do klas I–III projektowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne przewiduje również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych).
W każdym roku szkolnym w okresie od lutego do kwietnia nauczyciel przeprowadza testy sprawnościowe, które obejmują:
- bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
- 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;
- podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;
- skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.
Autorzy podstawy programowej zwracają uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie. Podkreślają, że pomiary sprawności fizycznej powinny być wykorzystywane wyłącznie do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania dalszego jej rozwoju.
Przedstawiony projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne dla klas IV–VIII uwzględnia kompetencyjne podejście do opisu treści nauczania tj.:
- cele kształcenia – wymagania ogólne są powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami;
- wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności są ściśle powiązanie z celami kształcenia (każdy dział tematyczny ma pytanie wiodące, a każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z celem ogólnym i obejmuje wiedzę oraz praktyczne umiejętności);
- precyzyjne określone korelacje międzyprzedmiotowe umożliwiają nauczycielom integrację i holistyczne podejście do treści nauczania.
Ponadto, w przypadku klas VII–VIII projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych.
Eksperci przygotowujący podstawę programową zaznaczyli w warunkach i sposobach jej realizacji, że w nauczaniu wychowania fizycznego należy stosować aktywizujące metody pracy, które angażują uczniów i sprzyjają ich wszechstronnemu rozwojowi. Wymienione zostały:
- gry i zabawy ruchowe, projekty edukacyjne (np. organizacja lub udział w wydarzeniach sportowych i kampaniach prozdrowotnych);
- rywalizacja w duchu zasad fair play (np. zdobywanie odznak za aktywność, współpracę i postępy);
- wirtualne wyzwania (np. zbieranie kroków, wirtualne wyścigi);
- zajęcia na świeżym powietrzu (np. biegi terenowe, gry zespołowe w naturalnym środowisku);
- samodzielne wyzwania ruchowe;
- a także zajęcia z wykorzystaniem muzyki.
Nowa podstawa programowa szczególny nacisk kładzie na różnorodność aktywności fizycznych, aby każdy uczeń mógł znaleźć formę aktywności dostosowaną do swoich preferencji i możliwości.
Resort edukacji proponuje, aby nowa podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne była realizowana od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach szkoły podstawowej.
Źródło:
- rcl.gov.pl