You are currently viewing WF w zmienionej podstawie programowej dla szkoły podstawowej.

WF w zmienionej podstawie programowej dla szkoły podstawowej.

  • Post category:Artykuły

30 kwietnia 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został udostępniony projekt  rozporządzenia zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, proponowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne dla szkoły podstawowej opiera się na koncepcji „alfabetu ruchowego” oraz rozwijaniu podstawowych umiejętności ruchowych, które są kluczowe dla podejmowania aktywności fizycznej w sposób naturalny, efektywny i dostosowany do możliwości dziecka. W projekcie określono trzy zasadnicze cele nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego. Są to:

  • rozwijanie szerokiego wachlarza umiejętności ruchowych, które umożliwiają dzieciom podejmowanie różnych form aktywności przez całe życie;
  • danie nauczycielom elastyczności w prowadzeniu zajęć ruchowych, co pozwoli im dostosować treści do zróżnicowanych potrzeb dzieci oraz dostępnych warunków;
  • stworzenie środowiska wspierającego aktywność fizyczną, a nie wyłącznie ocenianie umiejętności wykonania określonych elementów technicznych.

W odniesieniu do  klas I–III projektowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne przewiduje również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych).

W każdym roku szkolnym w okresie od lutego do kwietnia nauczyciel przeprowadza testy sprawnościowe, które obejmują:

  1. bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
  2. 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;
  3. podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;
  4. skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.

Autorzy podstawy programowej zwracają  uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie. Podkreślają, że pomiary sprawności fizycznej powinny być wykorzystywane wyłącznie do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania dalszego jej rozwoju.

Przedstawiony projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne dla klas IV–VIII uwzględnia kompetencyjne podejście do opisu treści nauczania tj.:

  • cele kształcenia – wymagania ogólne są powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami;
  • wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności są ściśle powiązanie z celami kształcenia (każdy dział tematyczny ma pytanie wiodące, a każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z celem ogólnym i obejmuje wiedzę oraz praktyczne umiejętności);
  • precyzyjne określone korelacje międzyprzedmiotowe umożliwiają nauczycielom integrację i holistyczne podejście do treści nauczania.

Ponadto, w przypadku klas VII–VIII projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych.

Eksperci przygotowujący podstawę programową zaznaczyli w warunkach i sposobach jej realizacji, że w  nauczaniu wychowania fizycznego należy stosować aktywizujące metody pracy, które angażują uczniów i sprzyjają ich wszechstronnemu rozwojowi. Wymienione zostały:

  • gry i zabawy ruchowe, projekty edukacyjne (np. organizacja lub udział w wydarzeniach sportowych i kampaniach prozdrowotnych);
  • rywalizacja w duchu zasad fair play (np. zdobywanie odznak za aktywność, współpracę i postępy);
  • wirtualne wyzwania (np. zbieranie kroków, wirtualne wyścigi);
  • zajęcia na świeżym powietrzu (np. biegi terenowe, gry zespołowe w naturalnym środowisku);
  • samodzielne wyzwania ruchowe;
  • a także zajęcia z wykorzystaniem muzyki.

Nowa podstawa programowa szczególny nacisk kładzie na różnorodność aktywności fizycznych, aby każdy uczeń mógł znaleźć formę aktywności dostosowaną do swoich preferencji i możliwości.

Resort edukacji proponuje, aby nowa podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne była realizowana od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach szkoły podstawowej.

Źródło:

  • rcl.gov.pl