You are currently viewing Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela

  • Post category:Artykuły

2 lipca 2025 r. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela wpłynął do Sejmu. Jest to druk nr 1438, który skierowano do Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Edukacji i Nauki do pierwszego czytania.

Celem projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela jest zapewnienie nauczycielom korzystniejszych warunków organizacji pracy, tj. przywrócenie bardziej elastycznych zasad w zakresie czasu pracy przez odstąpienie od sztywnych regulacji dotyczących godzin dostępności nauczycieli w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz innych jednostkach organizacyjnych.

Proponowana zmiana zniesie nadmiar legislacyjny, bowiem obowiązek prowadzenia przez nauczycieli konsultacji dla uczniów, wychowanków i ich rodziców wynika z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela i mieści się w ramach realizowanych przez nauczycieli zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.

W projekcie ustawy proponuje się odstąpienie od regulacji dotyczącej godzin dostępności nauczyciela w szkole. Obecnie zgodnie z art. 42 ust. 2f ustawy w ramach zajęć i czynności statutowych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców. Jednocześnie, zgodnie z art. 42 ust. 2g ustawy, w przypadku nauczyciela, który w ramach stosunku pracy prowadzi:

  • zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz w wymiarze niższym niż 6 godzin tygodniowo lub
  • wyłącznie zajęcia w formach pozaszkolnych lub zajęcia w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej, bez względu na wymiar zatrudnienia

– wymiar dostępności nauczyciela w szkole, o której mowa w art. 42 ust. 2f ustawy, ustala dyrektor szkoły odpowiednio do potrzeb, z tym że wymiar ten nie może być wyższy od wymiaru określonego w art. 42 ust. 2f ustawy, a dostępność nauczyciela w szkole oraz inne zajęcia i czynności realizowane przez niego w ramach stosunku pracy nie mogą przekroczyć maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy obowiązującego tego nauczyciela.

Na stronie Sejmu zamieszczono pismo ZNP z 9 lipca 2025 r., w którym Związek przedstawia swoją opinię w tej sprawie i przywołuje badania, z których wynika, że zdaniem większości z 12 469  respondentów biorących udział w anonimowej ankiecie:

  • godziny dostępności nie ułatwiły kontaktu między szkołą a rodzicami;
  • rodzice uczniów nie korzystają z godzin dostępności;
  • uczniowie nie korzystają z godzin dostępności;
  • tylko w połowie szkół są warunki do realizacji godzin dostępności (oddzielna sala);
  • godziny dostępności należy zlikwidować.

Projekt ustawy przewiduje uchylenie art. 42 ust. 2f i 2g ustawy.

Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 września 2025 r.

Źródło:

  • sejm.gov.pl