Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało 4 programy wsparcia uczniów po okresie pandemii. Programy są związane zarówno ze zdrowiem i kondycją fizyczną dzieci oraz młodzieży, wsparciem psychologiczno-pedagogicznym, jak również pomocą w opanowaniu, a także utrwaleniu materiału. Na ich realizację przeznaczone będzie ok. 244 mln zł. Celem programów jest kompleksowe wsparcie młodych ludzi w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej.
Przedstawione programy to:
- „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły” – przywrócenie i podniesienie poziomu sprawności fizycznej uczniów po długim czasie nauki zdalnej;
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów i nauczycieli;
- Pomoc w uzupełnieniu wiedzy – dodatkowe zajęcia wspomagające;
- Dobrze widzieć – program profilaktyki krótkowzroczności.
Ostatnim, czwartym programem, przedstawionym już w czasie wakacji, jest program profilaktyki krótkowzroczności ,,Dobrze widzieć” przeznaczony dla uczniów z edukacji wczesnoszkolnej. Został ogłoszony 2 lipca br. przez Ministra Edukacji i Nauki i Ministra Zdrowia.
Badania przesiewowe zrealizuje zespół ekspertów z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie pod kierownictwem prof. dr. hab. Roberta Rejdaka. Obejmą one 900 dzieci z klas I-III z lubelskich szkół, tj. 300 uczniów z Lublina, 300 z gminy miejskiej, 300 z gminy wiejskiej z obszaru województwa lubelskiego. Zbadanych zostanie również 60 nauczycieli oraz 450 rodziców dzieci objętych tym programem.
Program będzie realizowany w IV kwartale br. W ramach programu zostaną przeprowadzone nieinwazyjne badania okulistyczne, m.in. ocena obrazu oka na postawie zdjęć cyfrowych. Ich wyniki będą przetwarzane z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji. Badania przesiewowe w szkołach zostaną poprzedzone akcją edukacyjną skierowaną do szkół w regionie.
Wyniki przeprowadzonych badań posłużą do wypracowania wniosków dotyczących występowania krótkowzroczności oraz innych wad wzroku wśród uczniów objętych edukacją wczesnoszkolną.
W uzasadnieniu wprowadzenia programu podkreślono, że jest to odpowiedź na poważny problem zdrowotny u dzieci w wieku szkolnym, jakim jest krótkowzroczność. Dotyka on coraz młodszych uczniów. Problem krótkowzroczności nasilił się w okresie pandemii i nauki zdalnej, kiedy uczniowie każdego dnia spędzali przed ekranem komputera po kilka godzin dziennie.
Wcześniej zaprezentowano pozostałe programy, krótkie przypomnienie ich celu, zakresu, adresatów znajduje się poniżej. Ich wdrażanie od nowego roku szkolnego stanie się kolejnym ważnym zadaniem dyrektora szkoły i nauczycieli, wpłynie na plan pracy szkoły, szkolny program wychowawczo – profilaktyczny, nadzór pedagogiczny.
- „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły” to program przygotowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Akademiami Wychowania Fizycznego. Jego głównym celem jest poprawa oraz monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych.
Projekt jest realizowany w dwóch etapach:
- I etap „Szkolenia dla nauczycieli” – obejmuje on przygotowanie oraz przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ze wszystkich województw. Tematy szkoleń dotyczą zarówno aspektów psychologicznych, jak i zdrowotnych. W trakcie szkoleń nauczyciele poznają m.in. metody przeciwdziałania skutkom hipokinezji i izolacji społecznej. Zdobędą wiedzę, jak wzbudzać i utrzymywać wśród uczniów motywację do systematycznej aktywności fizycznej. Szkolenia są realizowane na bazie najnowszych osiągnięć naukowych i wdrożeniowych opracowywanych przez specjalistów z Akademii Wychowania Fizycznego. Część metodyczna uwzględnia nowatorskie i innowacyjne rozwiązania przygotowane przez nauczycieli akademickich.
- II etap „Sport Kluby” – celem jest poprawa kondycji fizycznej dzieci i młodzieży przez ich udział w dodatkowych oraz nieodpłatnych zajęciach sportowych. Organizacja tych zajęć będzie punktem wyjścia do przeprowadzenia badań naukowych, które pozwolą określić stan kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po okresie izolacji spowodowanej pandemią COVID-19. W trakcie zajęć będą prowadzone testy sprawnościowe oraz badania ilościowe. Na ich podstawie powstanie raport naukowy dotyczący stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży. Nauczyciele, którzy ukończyli szkolenie w I etapie i otrzymali certyfikat, będą mogli aplikować o środki na prowadzenie zajęć dodatkowych w ramach tzw. „Sport Klubów”.
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów i nauczycieli to program pilotażowy przygotowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz przedstawicielami Fundacji Polskiej Akademii Nauk w Lublinie.
Oprócz głównego celu, jakim jest pomoc w zwalczaniu skutków pandemii, przeprowadzone badania obejmujące diagnostykę, terapię, prognostykę i profilaktykę zdrowia psychicznego w sytuacji kryzysu psychicznego staną się przedmiotem dyskursu naukowego. Będą one także podstawą do organizacji konferencji tematycznych oraz wydania publikacji naukowych.
Działania w ramach programu to:
- dotarcie do 1 200 szkół z terenu całej Polski (16 województw) – diagnoza grup docelowych,
- przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli, rodziców, specjalistów, w tym specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- opracowanie Modelu Wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
- organizacja konferencji tematycznych oraz wydanie monografii naukowych i publikacji pokonferencyjnych,
- powołanie i przeszkolenie 64 Koordynatorów Wsparcia Programu działających na terenie 16 województw,
- organizacja doradztwa psychologicznego on-line dla rodziców, uczniów i nauczycieli, oraz specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Pomoc w uzupełnieniu wiedzy – dodatkowe zajęcia wspomagające.
Zajęcia wspomagające mają na celu utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Są przeznaczone dla uczniów klas IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych oraz artystycznych realizujących kształcenie ogólne. Zajęcia odbywają się wyłącznie w szkole, w formie stacjonarnej. O tym, z jakich przedmiotów zostaną przeprowadzone zajęcia, decyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami.
Źródło: www.mein.gov.pl