You are currently viewing Warto przeczytać – polecamy…. cz.3

Warto przeczytać – polecamy…. cz.3

Zapraszamy do kolejnego wydania naszych polecanych książek. Przed nami okres świąteczno-noworoczno-feriowy, zatem możemy trochę więcej czasu poświęcić na czytanie,  niekoniecznie książek do których zaglądamy zawodowo – ot, czasami z różnych dziedzin, aby poszerzać swoje horyzonty. Tym razem prezentujemy dwie pozycje.

Małgorzata Majewska, Dziecko na cyfrowym odwyku.

Jak bardzo ważny jest dziś problem uzależnień naszych dzieci od nowych mediów nie należy nikogo przekonywać. Nawet najmłodsi spędzają tygodniowo od kilku do kilkunastu godzin przed ekranem, z czego w zdecydowanej większości w sieci. Często my dorośli, nie zauważany jak problem narasta. Dopiero wówczas, gdy młody człowiek  zapomina lub zdecydowanie odmawia posiłku, odejścia od ekranu czy wpada w szał na samą myśl o tym, że nastąpi „odcięcie” od kontaktu z całym światem, niejeden z rodziców uświadamia sobie istnienie problemu. Problemu, który nie tak łatwo rozwiązać. Nie pomagają groźby i prośby, zachęty i kary. My dorośli czujemy się bezradni wobec cyfrowego stwora, który zamienia nasze grzeczne dziecko w nieobecnego, nieznanego nam, cyfrowego przybysza.

Czy racjonalny i skuteczny sposób istnieje? No cóż, zachęcamy do sięgnięcia po polecaną książkę Małgorzaty Majewskiej  z podtytułem  „Jak bez krzyku oderwać dziecko od komputera i smartfona” .

Warto sobie zadać pytania, które stawa autorka: jakie potrzeby zaspokaja dziecko grając w gry?  Czy media to samo zło? Jak rozmawiać  z dzieckiem? Jak sami korzystamy z mediów, w jakim wymiarze i w jakich miejscach? Czy rozmawiamy ze swoimi pociechami o tym co robią, co oglądają, z kim się komunikują? A co ważne, na te pytania udziela wyczerpującej i prostym językiem podanych, odpowiedzi. W książce znajdziemy skrypty rozmowy, przykładowe działania doraźne czy też domowe regulaminy korzystania z mediów na dni robocze i świąteczne.

Pomimo, że autorka opiera się na wynikach najnowszych badań w dziedzinie uzależnień behawioralnych, ale jej narracja ma charakter codzienny, zwykły, dla każdego. Często pojawiają się „dymki” z pytaniami, które zmuszają do refleksji.

 To mógłby być podręcznik dla rodzica – tego, który zamierza wprowadzać dziecko w wirtualny świat, tego, który widzi, że stanowi to problem oraz dla tego, który ma już dziecko uzależnione. Zapewne i niejeden nauczyciel znajdzie tam przydatne informacje, mogące służyć do tworzenia lekcji wychowawczych i rozmów o cyfrowych mediach.

Małgorzata Zabłocka, Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci.

 Czy nieśmiałość to poważny problem?

 Jeśli kiedykolwiek nie zabrałeś głosu w ważnej dla ciebie sprawy, bo głos nie chciał się wydobyć z gardła, nogi i ręce się spociły a drżenie obejmowało całe ciało…; tuż przed świetnie przygotowaną recytacją w klasie zabrakło odwagi, by zmusić nogi do kilku kroków do przodu, a oczy do spojrzenia przed siebie… Jeśli tak było (jest!) , to doskonale wiesz, że nieśmiałość to poważny problem.

Bierność społeczna, lęk społeczny, zaniżona samoocena, brak wiary we własne możliwości to tylko kilka zachowań i cech osób nieśmiałych. Zazwyczaj kojarzymy nieśmiałość z osobowością – taką właśnie wycofaną, strachliwą. Ma ona jednak również swoje uwarunkowania biologiczne. Autorka analizuje prace naukowe z zakresu tej tematyki i sam proponuje nowe podejście do problematyki nieśmiałości.

Ale to nie tylko o tym ta niezwykła książka. Jej wartość dla nauczycieli tkwi przede wszystkim w części dotyczącej programu wsparcia dzieci nieśmiałych w zespole klasowym.

Autorka przedstawiał teoretyczne ujęcie i podstawy programu wraz ze sposobem osiągania celów. Opisuje wykorzystane metody,  pomoce oraz liczne wskazówki metodyczne ułatwiające realizację zajęć – cały duży rozdział szósty, to gotowe scenariusze zajęć. Ponadto w aneksie autorka umieściła narzędzia  do wyłonienia dzieci nieśmiałych w grupie oraz przykładowe karty pracy. Zachęcamy do czytania i wykorzystania.