You are currently viewing Nowa struktura i rozszerzone treści w projektach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Nowa struktura i rozszerzone treści w projektach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

  • Post category:Artykuły

W projekcie  Rozporządzenia Ministra Edukacji z 20 listopada 2025 r. w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej określono obowiązkowe zajęcia edukacyjne w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, wskazano:

  •  wymiar godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych.

Zamiast dotychczasowych czterech zajęć edukacyjnych:

  • funkcjonowanie osobiste i społeczne;
  •  zajęcia rozwijające komunikowanie się;
  •  zajęcia rozwijające kreatywność;
  •  wychowanie fizyczne

 – w związku z uwzględnieniem edukacji zdrowotnej oraz edukacji obywatelskiej, rozszerzeniem treści w obszarze matematycznym i językowym, wyeksponowaniem treści związanych z kształtowaniem postaw etycznych i społecznych oraz rozszerzeniem treści związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych uczniów,  zaproponowano obowiązkowe zajęcia edukacyjne uwzględniające funkcjonalne podejście do edukacji, oparte na założeniach modelu biopsychospołecznego wytycznych Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).

Przyjęto rozwiązanie spójne z projektowaną nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wyodrębniono sześć zajęć edukacyjnych:

  • porozumiewanie się;
  • edukacja środowiskowa;
  • edukacja społeczna;
  • edukacja osobista i zdrowotna;
  • edukacja artystyczna;
  • wychowanie fizyczne.

Załącznik nr 3 projektowanego Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym  określa:

  • zestaw ogólnych celów kształcenia i wychowania oraz kompetencji i zadań szkoły w tym zakresie;
  • sposoby organizowania środowisk edukacyjnych;
  • zestaw celów nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych, oczekiwanych efektów uczenia się i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.

Wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych opisano następująco: w każdym roku nauczyciele wybierają co najmniej dwa doświadczenia edukacyjne do realizacji z uczniami a działania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych zainteresowań, potrzeb, możliwości i tempa pracy uczniów, a ich realizacja przebiega przy odpowiednim poziomie wsparcia nauczycieli. Uczniowie:

  1. uczestniczą w wydarzeniu artystycznym lub odwiedzają instytucję kultury, a następnie dzielą się swoimi wrażeniami i refleksjami poprzez wybraną formę ekspresji;
  2. samodzielnie lub w grupie prowadzą obserwację zjawisk przyrodniczych dotyczących pogody, roślin, zwierząt, dzielą się swoimi spostrzeżeniami podczas zajęć;
  3. planują i przeprowadzają prosty eksperyment, którego wyniki analizują i omawiają, wyciągając wspólne wnioski;
  4. w grupach tworzą model lub makietę prostej konstrukcji, np. wiatraczka, wykorzystując dostępne materiały, w tym z odzysku, wspólnie modyfikują konstrukcję i rozwiązują problemy techniczne;
  5. odwiedzają lokalną instytucję publiczną, np. urząd, pocztę, bibliotekę, przychodnię lekarską, poznają i omawiają jej funkcjonowanie i znaczenie w życiu społeczności;
  6. uczestniczą w rozmowie ze świadkiem historii, przedstawicielem społeczności lokalnej, inspirującą osobą reprezentującą interesujący zawód, dziedzinę sztuki bądź pasję; następnie w wybranej formie prezentują, czego się dowiedzieli;
  7. wspólnie tworzą pracę plastyczną, muzyczną lub teatralną, która stanowi ich autorską wypowiedź artystyczną i wyraża wspólne przeżycia, emocje lub pomysły;
  8. działając w grupie, angażują się w przygotowanie obchodów upamiętniających ważną rocznicę lub święto narodowe, w tym decydują, w jaki sposób zorganizują obchody;
  9. działając w grupie, realizują inicjatywę na rzecz innej osoby lub grupy, decydują, w jakiej formie chcą wyrazić troskę.

Projektodawca wskazał na trzystopniowy model poziomu wsparcia ucznia, który  pozwala nauczycielom i specjalistom precyzyjnie określić zakres potrzeb danego ucznia, a następnie zaplanować działania edukacyjne, terapeutyczne i wychowawcze w sposób adekwatny do jego rzeczywistego poziomu funkcjonowania. Sformułował również warunki i sposób realizacji podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Więcej informacji w projektach.

Źródło:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej – projekt z 20 listopada 2025r.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – projekt z 19 listopada 2025r.
  • rcl.gov.pl