W projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji z 20 listopada 2025 r. w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej określono obowiązkowe zajęcia edukacyjne w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, wskazano:
- wymiar godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych.
Zamiast dotychczasowych czterech zajęć edukacyjnych:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne;
- zajęcia rozwijające komunikowanie się;
- zajęcia rozwijające kreatywność;
- wychowanie fizyczne
– w związku z uwzględnieniem edukacji zdrowotnej oraz edukacji obywatelskiej, rozszerzeniem treści w obszarze matematycznym i językowym, wyeksponowaniem treści związanych z kształtowaniem postaw etycznych i społecznych oraz rozszerzeniem treści związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych uczniów, zaproponowano obowiązkowe zajęcia edukacyjne uwzględniające funkcjonalne podejście do edukacji, oparte na założeniach modelu biopsychospołecznego wytycznych Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
Przyjęto rozwiązanie spójne z projektowaną nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wyodrębniono sześć zajęć edukacyjnych:
- porozumiewanie się;
- edukacja środowiskowa;
- edukacja społeczna;
- edukacja osobista i zdrowotna;
- edukacja artystyczna;
- wychowanie fizyczne.
Załącznik nr 3 projektowanego Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym określa:
- zestaw ogólnych celów kształcenia i wychowania oraz kompetencji i zadań szkoły w tym zakresie;
- sposoby organizowania środowisk edukacyjnych;
- zestaw celów nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych, oczekiwanych efektów uczenia się i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.
Wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych opisano następująco: w każdym roku nauczyciele wybierają co najmniej dwa doświadczenia edukacyjne do realizacji z uczniami a działania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych zainteresowań, potrzeb, możliwości i tempa pracy uczniów, a ich realizacja przebiega przy odpowiednim poziomie wsparcia nauczycieli. Uczniowie:
- uczestniczą w wydarzeniu artystycznym lub odwiedzają instytucję kultury, a następnie dzielą się swoimi wrażeniami i refleksjami poprzez wybraną formę ekspresji;
- samodzielnie lub w grupie prowadzą obserwację zjawisk przyrodniczych dotyczących pogody, roślin, zwierząt, dzielą się swoimi spostrzeżeniami podczas zajęć;
- planują i przeprowadzają prosty eksperyment, którego wyniki analizują i omawiają, wyciągając wspólne wnioski;
- w grupach tworzą model lub makietę prostej konstrukcji, np. wiatraczka, wykorzystując dostępne materiały, w tym z odzysku, wspólnie modyfikują konstrukcję i rozwiązują problemy techniczne;
- odwiedzają lokalną instytucję publiczną, np. urząd, pocztę, bibliotekę, przychodnię lekarską, poznają i omawiają jej funkcjonowanie i znaczenie w życiu społeczności;
- uczestniczą w rozmowie ze świadkiem historii, przedstawicielem społeczności lokalnej, inspirującą osobą reprezentującą interesujący zawód, dziedzinę sztuki bądź pasję; następnie w wybranej formie prezentują, czego się dowiedzieli;
- wspólnie tworzą pracę plastyczną, muzyczną lub teatralną, która stanowi ich autorską wypowiedź artystyczną i wyraża wspólne przeżycia, emocje lub pomysły;
- działając w grupie, angażują się w przygotowanie obchodów upamiętniających ważną rocznicę lub święto narodowe, w tym decydują, w jaki sposób zorganizują obchody;
- działając w grupie, realizują inicjatywę na rzecz innej osoby lub grupy, decydują, w jakiej formie chcą wyrazić troskę.
Projektodawca wskazał na trzystopniowy model poziomu wsparcia ucznia, który pozwala nauczycielom i specjalistom precyzyjnie określić zakres potrzeb danego ucznia, a następnie zaplanować działania edukacyjne, terapeutyczne i wychowawcze w sposób adekwatny do jego rzeczywistego poziomu funkcjonowania. Sformułował również warunki i sposób realizacji podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Więcej informacji w projektach.
Źródło:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej – projekt z 20 listopada 2025r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – projekt z 19 listopada 2025r.
- rcl.gov.pl