,,Nie jesteś sam! Zadzwoń pod numer 800 12 12 12. To telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl”.
Telefon o numerze 800 12 12 12 od 1 listopada zastąpił ogólnopolską infolinię dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605) i dedykowany jest dzieciom, uczniom, młodzieży, ich opiekunom i nauczycielom.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka powstał z myślą o dzieciach, które poszukują wsparcia, pomocy czy wysłuchania. Mogą porozmawiać o swoich lękach, troskach, problemach, kłopotach, a także zgłosić naruszenie swoich praw czy przejawy stosowania wobec nich przemocy. Osoby dorosłe dzwoniąc na infolinii zgłaszają problemy dziecięce m.in. sprawy dotyczące kontaktów z dzieckiem, czy naruszania jego praw.
Umiejscowienie Dziecięcego Telefonu Zaufania w strukturach Biura Rzecznika Praw Dziecka umożliwia jego konsultantom możliwość zajmowania się problemem, monitorowanie sytuacji oraz organizowanie dalszej pomocy w oparciu o współpracę z wieloma instytucjami.
Dziecięcy Telefon Zaufania RPD obsługiwany jest przez pracowników Biura Rzecznika Praw Dziecka, są to osoby z wykształceniem psychologicznym, pedagogicznym oraz prawniczym.
Dzięki współpracy z Orange wszyscy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów. Numer 800 12 12 12 jest udostępniony na zasadach niekomercyjnych. Czat nie wymaga logowania i nie trzeba instalować żadnej aplikacji.
Ważne jest, że telefon i czat są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu!
Dzieci i młodzież otrzymają profesjonalne wsparcie psychologiczne. Rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Doświadczenia związane z COVID-19: izolacja, dystans społeczny, nauka zdalna, troska o zdrowie swoje i najbliższych, dezinformacja i chaos informacyjny, w tym nasilenie informacji o charakterze negatywnym, destabilizacja życia rodzinnego negatywnie wpływają na młodych ludzi. Zwiększa się u nich ryzyko wystąpienia różnych zaburzeń emocjonalnych, adaptacyjnych, lękowych i depresyjnych.
Ponadto dorastaniu i dojrzewaniu towarzyszy stres związany z naturalnymi dla tego wieku zmianami rozwojowymi w wielu sferach: społecznej, biologicznej i psychologicznej.
Do dziecięcego telefonu zaufania najczęściej zgłaszane są sprawy dotyczące przemocy, problemów emocjonalnych, w relacjach rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych oraz wynikających z okresu dorastania. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne..
Źródło:
• mein.gov.pl
• brpd.gov.pl