You are currently viewing Kolejny, siódmy,  priorytet MEiN.

Kolejny, siódmy, priorytet MEiN.

  • Post category:Artykuły

Minister Edukacji i Nauki, na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dokonał kolejnej zmiany w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021, dodając nowy priorytet: ,,Działania w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego środowiska szkolnego w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią”. Poprzednia zmiana z 10 grudnia 2020 r. wprowadzała priorytet nr 6 ,,Uwzględnienie w procesach edukacyjnych wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku 2021”.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021 po zmianach:

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
  3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
  6. Uwzględnienie w procesach edukacyjnych wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku 2021.
  7. Działania w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego środowiska szkolnego w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią.

Przykładowe działania szkoły, które będą realizacją najnowszego priorytetu:

  • analiza i wdrażanie rekomendacji ministerialnych;
  • rozpoznawanie potrzeb uczniów (edukacyjnych i wychowawczych) po powrocie do nauki stacjonarnej;
  • modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  • traktowanie wychowania i profilaktyki jako priorytetu w okresie powrotu do tradycyjnego funkcjonowania szkoły;
  • opracowanie, wdrażanie strategii wychowawczych i profilaktycznych;
  • analiza zadań zrealizowanych i dedykowanych na czas powrotu uczniów do szkoły przez pedagoga, psychologa i innych specjalistów;
  • wdrażanie technik motywowania uczniów do nauki, wykorzystanie strategii motywacyjnych;
  • ewaluacja dotychczas udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zaplanowanie nowych działań adekwatnie do rozpoznania potrzeb;
  • uczenie konstruktywnych metod radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, ze stresem;
  • budowanie jasnych, czytelnych zasad i ich przestrzeganie przez wszystkie szkolne podmioty;
  • budowanie oferty pomocy i wsparcia dla rodziców, odpowiadanie na ich potrzeby; włączanie rodziców do działań, np. badania klimatu szkoły;
  • uczenie metod zastępowania zachowań agresywnych;
  • zaproponowanie Treningu Umiejętności Społecznych;
  • efektywne wspieranie dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi;
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa, dobrych relacji, atmosfery zaufania;
  • budowanie poczucia własnej wartości, asertywności;
  • kształtowanie kompetencji kluczowych;
  • rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb psychofizycznych uczniów wpływających na jakość ich zdrowia psychicznego;
  • profilaktyka uzależnień behawioralnych;
  • rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się: nauczyciel – uczeń – rodzic;
  • promowanie zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, dbałości o dobrostan fizyczny i psychiczny.

To tylko przykłady. Każda szkoła podejmie autonomiczne działania w zakresie wypełnienia najnowszego priorytetu MEiN.