Edukacja włączająca – od założeń teoretycznych do rozwiązań praktycznych.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Wyzwaniem współczesnej edukacji staje coraz większa grupa uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, szczególnie zaś uczniów z różnymi niepełnosprawnościami. Kierunkiem zmian jest coraz powszechniejsze włączanie zwane też inkluzją, dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do ogólnodostępnych przedszkoli i szkół. Pociąga to za sobą potrzebę znajomości podstawowych zasad organizacji kształcenia, przygotowania kadry oraz warunków – przestrzeni edukacyjnej czy też wyposażenia placówki oraz najważniejsze – specyfiki funkcjonowania uczniów z różnymi dysfunkcjami. Włączanie nie dzieje się tylko poprzez fizyczną obecność takich uczniów w szkole, ale poprzez świadome i procesowe wprowadzanie zmian, ich akceptację przez całą społeczność szkolną. A to zaczyna się od osoby dyrektora, który jako pierwszy powinien mieć świadomość edukacji włączającej.
Poniżej prezentowane szkolenie przeprowadzi Państwa przez założenia teoretyczne i przybliży rozwiązania praktyczne dotyczące edukacji włączającej.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
PROGRAM SZKOLENIA:
- Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami:
- szkolnictwo segregacyjne,
- integracja,
- edukacja włączająca.
- Zalety i organiczenia różnych modeli kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
- Czym jest a czym nie jest edukacja włączająca?
- idee edukacji włączającej,
- założenia teoretyczne,
- podstawy prawne.
- Organizacja edukacji włączającej na różnych etapach edukacyjnych
- wymagania organizacyjno-techniczne,
- wymagania kadrowe,
- wymagania mentalne.
- Obowiązki szkoły wobec uczniów z niepełnosprawnościami.
- Charakterystyka różnych grup uczniów z niepełnosprawnościami w kontekście potrzeb i możliwości:
- niepełnosprawności intelektualne,
- niepełnosprawności sensoryczne,
- niepełnosprawności ruchowe,
- niepełnosprawności w zakresie komunikacji,
- niepełnosprawności w obszarze emocjonalno-społecznym.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a edukacja włączająca.
- Organizacja zajęć rewalidacyjnych.
- Dokumentowanie wsparcia uczniów – od orzeczenia do oceny efektywności.
- Jak działają inni czyli przykłady dobrych praktyk w zakresie inkluzji.
- Dyskusja, pytania, refleksje uczestników.
ADRESACI SZKOLENIA:
Adresatami szkolenia są dyrektorzy, wicedyrektorzy, liderzy WDN przedszkoli oraz szkół ze wszystkich etapów edukacyjnych.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs za naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa 12.30-16.30.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.