You are currently viewing Dzieci na dietach eliminacyjnych z prawem do posiłku w szkole.

Dzieci na dietach eliminacyjnych z prawem do posiłku w szkole.

  • Post category:Artykuły

28 czerwca 2024 r. podczas konferencji prasowej został przedstawiony poselski projekt zmiany ustawy Prawo oświatowe i zmiany ustawy o Opiece nad dziećmi do lat 3. Projekt dotyczy  żywienia w żłobkach, przedszkolach i szkołach dzieci, które wymagają żywienia specjalistycznego, które mają diety eliminacyjne. Pomysł na zmiany wynika z monitoringu prowadzonego przez organizacje pozarządowe oraz z problematyki zgłaszanej przez rodziców dzieci, które muszą korzystać z diet eliminacyjnych. Wnioskodawcy korzystali z doświadczeń organizacji pozarządowych, takich jak Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.

Autorzy nowelizacji zaznaczyli, że wprowadzone ustawą z dnia 22 listopada 2018 o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw art. 106a pominął dzieci na dietach eliminacyjnych z powodów zdrowotnych, w tym dzieci z celiakią, dla których dieta bezglutenowa jest jedyną formą leczenia.

Posłowie, argumentując potrzebę zmian, przypomnieli, że aż 8% dzieci i młodzieży wymaga żywienia dopasowanego do ich stanu zdrowia. Państwo powinno być odpowiedzialne za to, by każde dziecko w systemie opieki i edukacji otrzymywało nie tylko jak najwyższy poziom wiedzy, ale również by w równym stopniu dbano o ich dobrostan zdrowotny. Brak właściwego żywienia dla tej grupy dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach opiekuńczych i edukacyjnych  uznali za dyskryminujący. Zdaniem pomysłodawców zmiany obecna sytuacja dotyka szczególnie dzieci z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, dla których spożycie nieodpowiednich składników może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

W uzasadnieniu projektu zapisano:

,,Dziecko w żłobku, przedszkolu czy w szkole musi czuć się komfortowo, a pobyt w tych placówkach ma mu zapewniać bezpieczeństwo zdrowotne, w tym żywieniowe. Jednym z elementów takiego komfortu jest m.in. akceptacja przez grupę społeczną, w której się znajduje. Wszelkie odmienności, w tym spowodowane niemożnością spożycia wspólnie posiłku wraz ze swoją grupą, w której dziecko przebywa, powodują nie tylko dyskomfort psychiczny, ale mogą doprowadzić do wykluczenia z grupy społecznej. To również może być początek braku samoakceptacji u dziecka”.  

Pamiętać należy, że zdrowie wg WHO jest stanem pełnego/całkowitego dobrego samopoczucia/dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brakiem – obiektywnie istniejącej – choroby czy niepełnosprawności.

W projekcie ustawy określono m.in. zadania szkoły: ,,Szkoła podstawowa, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, oraz szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia zgodny ze szczególnymi wymaganiami zdrowotnymi dziecka powodującymi konieczność wyeliminowania z posiłków niektórych składników lub produktów spożywczych i stwarza możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole’’.

Jeśli ustawa wejdzie w życie potrzebne będą rozporządzenia wykonawcze, które m.in. określą:

  • sposób przekazywania przez rodziców informacji o wymaganej diecie dziecka;
  • wskażą jakie osoby są uprawnione do opracowania jadłospisu dla dziecka ze szczególnymi wymaganiami zdrowotnymi;
  • określą warunki i procedury przygotowywania i wydawania posiłków dla tej grupy dzieci.

Źródło:

  • sejm.gov.pl
  • celiakia.pl