You are currently viewing Wyrównywanie szans dla dzieci i młodzieży z Ukrainy.

Wyrównywanie szans dla dzieci i młodzieży z Ukrainy.

  • Post category:Artykuły

Rada Ministrów przygotowała projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielenia wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 (projekt z 2.12.2024 r.).

Zgodnie z projektem rozporządzenia wsparcie będzie realizowane w ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 i jest skierowane do dzieci  i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami:

  • których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz
  • którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty, oraz
  • którzy zostali wpisani na listę uczniów w szkole oraz zostali przypisani do oddziału podstawowego lub przygotowawczego w bazie danych systemu informacji oświatowej (SIO).

Wsparcie realizowane będzie w trzech obszarach:

  • dofinansowania zatrudnienia asystenta międzykulturowego;
  • realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w ramach modułu II Programu;
  • doskonalenia kadr systemu oświaty.

Działania realizowane będą w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, tj. do dnia 31 sierpnia 2027 r., na terenie wszystkich województw.

W uzasadnieniu wskazano, że realizacja zaplanowanych działań wpłynie pozytywnie na uczniów i uczennice z Ukrainy, realizujących w polskiej szkole od dnia 1 września 2024 r. obowiązek szkolny albo obowiązek nauki oraz ich rodziców poprzez ulepszenie warunków nauki i wychowania dla tych uczniów i uczennic oraz umożliwienie zdobycia wiedzy i podniesienie kompetencji wychowawczo-opiekuńczych przez ich rodziców, co będzie sprzyjać podniesieniu poziomu wykształcenia tych uczniów i uczennic oraz ich sprawnej integracji społecznej, także w grupie rówieśniczej, oraz budowaniu pozytywnych relacji pozaszkolnych, także w ramach relacji rodzinnych. Realizacja działań w zakresie doradztwa zawodowego i wsparcia w procesie tranzycji na rynek pracy dla uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym, w tym uczniów i uczennic z Ukrainy, może skutkować pozytywnym wkładem w polską gospodarkę przez np. pojawienie się większej liczby wykwalifikowanych pracowników na polskim rynku pracy lub realizację w Polsce większej liczby przedsięwzięć gospodarczych.

Autorzy projektu zakładają, że  zaplanowane działania wpłyną również pozytywnie na polskich uczniów i uczennice, realizujących kształcenie wspólnie z uczniami i uczennicami z Ukrainy oraz ich rodziców, przez sprzyjanie tworzeniu płaszczyzn wzajemnych relacji i współpracy.

Pozytywny wpływ realizacji zaplanowanych działań będzie można odnotować wśród osób pracujących z uczniami i na rzecz uczniów z doświadczeniem migracyjnym, w tym uczniów  i uczennice z Ukrainy (m. in. nauczyciele), który będzie dotyczyć podniesienie poziomu kompetencji w zakresie pracy w środowisku międzykulturowym.

Zdaniem Rady Ministrów stworzenie optymalnych warunków realizacji kształcenia w ramach polskiego systemu oświaty może przyczynić się także do ugruntowania w przyszłości przyjaznych polsko-ukraińskich relacji międzypaństwowych, co może skutkować realizacją wspólnych celów strategicznych. Wspólna realizacja kształcenia w polskiej szkole może w przyszłości sprzyjać otwartości na dialog w kwestiach pozostających w sferze zainteresowania Polski i Ukrainy także w kwestiach trudnych. Zdobycie odpowiedniego wykształcenia i kwalifikacji w ramach polskiego systemu oświaty może również stanowić istotny wkład w odbudowę gospodarki Ukrainy po zakończeniu działań wojennych.

Źródło:

  • legislacja.rcl.gov.pl