Głównym celem nowego przedmiotu jest, w założeniu autorów, przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Wymagania ogólne dotyczą:
- rozumienia sfery publicznej;
- zainteresowania sprawami publicznymi;
- zaangażowania obywatelskiego.
Wdrożone cele kształcenia będą skutkować tym, że uczeń:
- rozumie najważniejsze zjawiska i procesy społeczne i polityczne oraz zasady nimi rządzące, poddaje je samodzielnej analizie i ocenie wykorzystując także perspektywę historyczną;
- rozumie podstawowe zasady i mechanizmy demokratycznego państwa prawa, w tym prawa człowieka; odnosi je do codziennych sytuacji życiowych, poddaje analizie i ocenie;
- interesuje się wybranymi obszarami rzeczywistości społeczno-politycznej i w oparciu o wartości i sprawdzone informacje, formułuje i uzasadnia opinie w sprawach publicznych;
- rozumie i szanuje perspektywę i opinie innych, rozpoznaje kwestie kontrowersyjne lub sporne, z szacunkiem do odmiennych opinii prezentuje własne zdanie i w dialogu poszukuje porozumienia;
- identyfikuje problemy społeczne i poszukuje ich rozwiązań, angażuje się indywidualnie lub we współpracy z innymi w działania na rzecz dobra wspólnego lub ojczyzny;
- potrafi załatwiać wybrane sprawy urzędowe i podejmować działania w interakcji z państwem; rozumie mechanizmy i formy uczestnictwa obywatelskiego i je wykorzystuje.
Zaprezentowany roboczy projekt nowego przedmiotu składa się składa się z trzech równoważnych elementów nauczania i uczenia się:
- opanowanie materiału − wiedzę i umiejętności zdobywane przez uczniów podzielono na siedem działów tematycznych;
- podjęcie czterech praktycznych działań obywatelskich;
- realizacja grupowego projektu edukacyjnego (badawczego lub społecznego).
Wśród warunków i sposobów realizacji edukacji obywatelskiej w projekcie podstawy programowej zostały wymienione:
- projekt edukacyjny;
- praca w grupach, burz mózgów, metaplan, dyskusja, różne formy debaty, metoda studiów przypadku, symulacja, odgrywanie ról, drama;
- wizyty w instytucjach publicznych;
- spotkania z przedstawicielami władz, organizacji, postaciami ważnymi dla lokalnej społeczności.
Katarzyna Lubnauer, Sekretarz Stanu, 13 września br. podczas wspólnej konferencji prasowej z koordynatorem zespołu opracowującego projekt – dr. Jędrzejem Witkowskim i zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – dr. Tomaszem Gajderowiczem przedstawiła informacje dotyczące przedmiotu edukacja obywatelska, który będzie nauczany od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach ponadpodstawowych. Pani wiceminister podkreśliła, że publikacja roboczego projektu, pozwoli nauczycielom, którzy będą uczyli edukacji obywatelskiej, zaplanować pracę i przygotować się do nowych wyzwań.
Założono, że nowy przedmiot będzie realizowany w następującym wymiarze:
- w liceum ogólnokształcącym – dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III;
- w technikum: dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III,
- w branżowej szkole I stopnia w klasie drugiej i trzeciej – po jednej godzinie.
Do nauczania edukacji obywatelskiej będą mieli uprawnienia nauczyciele, którzy uczą wiedzy o społeczeństwie, historii, historii i teraźniejszości.
Projekt zostanie skierowany do konsultacji publicznych i opiniowana w I połowie października br. Informacja w tej sprawie, wraz z projektami nowelizacji odpowiednich rozporządzeń Ministra Edukacji, będzie dostępna na stronie internetowej ministerstwa: www.men.gov.pl
Źródło:
- Projekt podstawy programowej edukacja obywatelska dla liceum i technikum
- Projekt podstawy programowej edukacja obywatelska dla szkoły branżowej I stopnia
- men.gov.pl
- ibe.edu.pl