Uczeń w pełnym świetle – diagnoza funkcjonalna w praktyce.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Diagnoza funkcjonalna to nowoczesna metoda rozpoznawania potrzeb ucznia, oparta na obserwacji jego codziennego funkcjonowania w środowisku szkolnym. Skupia się nie tylko na trudnościach, ale również na zasobach i barierach, które wpływają na uczenie się i relacje społeczne. Jej celem jest stworzenie indywidualnego planu wsparcia, a kluczową rolę odgrywa tu współpraca nauczycieli, specjalistów i rodziców.
W realiach edukacji włączającej diagnoza funkcjonalna staje się niezbędnym narzędziem skutecznego działania.
Szkolenie dotyczy kompleksowego podejścia do diagnozy funkcjonalnej ucznia w kontekście edukacyjnym. Podkreśla jej znaczenie jako podstawy skutecznego planowania wsparcia, z uwzględnieniem modelu biopsychospołecznego i klasyfikacji ICF.
Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia diagnostyczne (m.in. Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej) oraz wezmą udział w ćwiczeniach opartych na analizie przypadków.
CELE SZKOLENIA:
- Zrozumienie roli diagnozy funkcjonalnej w edukacji.
- Poznanie modelu ICF i jego zastosowania w pracy z uczniem.
- Nabycie umiejętności planowania i prowadzenia oceny funkcjonalnej.
- Zapoznanie się z narzędziami wspierającymi diagnozę.
- Rozwijanie kompetencji w tworzeniu planu wsparcia
PROGRAM SZKOLENIA:
- WPROWADZENIE
- Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji i wsparciu ucznia
2. ZŁOŻONOSĆ DIAGNOZY FUNKCJONALNEJ
- Omówienie powiązań: dziecko – rodzina – szkoła – środowisko
- Rola każdego z uczestników procesu
- Studium przypadku – analiza sytuacji dziecka z uwzględnieniem różnych perspektyw
3. MODEL BIOPSYCHOSPOŁECZNY I ICF W OCENIE FUNKCJONALNEJ
- Kluczowe założenia modelu ICF
- Jak korzystać z klasyfikacji ICF w praktyce szkolnej
- Miniwarsztat: Przykład opisu ucznia w ujęciu ICF – wspólna analiza
4. ETAPY OCENY FUNKCJONALNEJ – zgodnie z etapami działania
- Krok po kroku – jak zaplanować i przeprowadzić ocenę funkcjonalną
- Współpraca w zespole
- Omówienie dobrych praktyk i najczęstszych błędów
5. SZKOLNA OCENA FUNKCJONALNA – KWESTIONARIUSZ
- Wprowadzenie do narzędzia: Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
- Zastosowanie w pracy nauczycieli i specjalistów
- Ćwiczenie: Wypełnianie fragmentu kwestionariusza na podstawie przykładowego opisu ucznia
6. INNE NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE OCENĘ FUNKCJONALNĄ
- Przegląd dostępnych narzędzi (m.in. Arkusz Obserwacji Ucznia, Skale Funkcjonalne)
- Kiedy i jak dobierać narzędzia?
- Omówienie zasad etycznych i profesjonalnych
7. PLANOWANIE SKUTECZNEGO WSPARCIA
- Jak przekładać wyniki diagnozy na działania?
- Rola nauczycieli i specjalistów – podział zadań
- Ćwiczenie: Tworzenie planu działań wspierających na podstawie oceny funkcjonalnej
8. PROCES WSPOMAGANIA PO DIAGNOZIE
- Monitorowanie efektów wsparcia
- Komunikacja z rodziną i środowiskiem lokalnym
- Przykłady z praktyki: co działa, co nie działa?
9. SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI
ADRESACI SZKOLENIA:
Wszyscy nauczyciele, specjaliści, terapeuci.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs online lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa 4 godziny (240min).
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały i zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.