Uczeń w pełnym świetle – diagnoza funkcjonalna w praktyce.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Diagnoza funkcjonalna to nowoczesna metoda rozpoznawania potrzeb ucznia, oparta na obserwacji jego codziennego funkcjonowania w środowisku szkolnym. Skupia się nie tylko na trudnościach, ale również na zasobach i barierach, które wpływają na uczenie się i relacje społeczne. Jej celem jest stworzenie indywidualnego planu wsparcia, a kluczową rolę odgrywa tu współpraca nauczycieli, specjalistów i rodziców.
W realiach edukacji włączającej diagnoza funkcjonalna staje się niezbędnym narzędziem skutecznego działania.

Szkolenie dotyczy kompleksowego podejścia do diagnozy funkcjonalnej ucznia w kontekście edukacyjnym. Podkreśla jej znaczenie jako podstawy skutecznego planowania wsparcia, z uwzględnieniem modelu biopsychospołecznego i klasyfikacji ICF.

Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia diagnostyczne (m.in. Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej) oraz wezmą udział w ćwiczeniach opartych na analizie przypadków.

CELE SZKOLENIA: 

  1. Zrozumienie roli diagnozy funkcjonalnej w edukacji.
  2. Poznanie modelu ICF i jego zastosowania w pracy z uczniem.
  3. Nabycie umiejętności planowania i prowadzenia oceny funkcjonalnej.
  4. Zapoznanie się z narzędziami wspierającymi diagnozę.
  5. Rozwijanie kompetencji w tworzeniu planu wsparcia

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. WPROWADZENIE
  • Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji i wsparciu ucznia

2. ZŁOŻONOSĆ DIAGNOZY FUNKCJONALNEJ

  • Omówienie powiązań: dziecko – rodzina – szkoła – środowisko
  • Rola każdego z uczestników procesu
  • Studium przypadku – analiza sytuacji dziecka z uwzględnieniem różnych perspektyw

3. MODEL BIOPSYCHOSPOŁECZNY I ICF W OCENIE FUNKCJONALNEJ

  • Kluczowe założenia modelu ICF
  • Jak korzystać z klasyfikacji ICF w praktyce szkolnej
  • Miniwarsztat: Przykład opisu ucznia w ujęciu ICF – wspólna analiza

4. ETAPY OCENY FUNKCJONALNEJ – zgodnie z etapami działania

  • Krok po kroku – jak zaplanować i przeprowadzić ocenę funkcjonalną
  • Współpraca w zespole
  • Omówienie dobrych praktyk i najczęstszych błędów

5. SZKOLNA OCENA FUNKCJONALNA – KWESTIONARIUSZ

  • Wprowadzenie do narzędzia: Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
  • Zastosowanie w pracy nauczycieli i specjalistów
  • Ćwiczenie: Wypełnianie fragmentu kwestionariusza na podstawie przykładowego opisu ucznia

6. INNE NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE OCENĘ FUNKCJONALNĄ

  • Przegląd dostępnych narzędzi (m.in. Arkusz Obserwacji Ucznia, Skale Funkcjonalne)
  • Kiedy i jak dobierać narzędzia?
  • Omówienie zasad etycznych i profesjonalnych

7. PLANOWANIE SKUTECZNEGO WSPARCIA

  • Jak przekładać wyniki diagnozy na działania?
  • Rola nauczycieli i specjalistów – podział zadań
  • Ćwiczenie: Tworzenie planu działań wspierających na podstawie oceny funkcjonalnej

8. PROCES WSPOMAGANIA PO DIAGNOZIE

  • Monitorowanie efektów wsparcia
  • Komunikacja z rodziną i środowiskiem lokalnym
  • Przykłady z praktyki: co działa, co nie działa?

9. SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI 

ADRESACI SZKOLENIA:

Wszyscy nauczyciele, specjaliści, terapeuci. 

WARUNKI SZKOLENIA:

Kurs online lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa 4 godziny (240min).

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały i zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.