Ukazał się projekt zmian do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej – Dz. U. poz. 356, z późn. zm.
Proponowane zmiany polegają na:
- określeniu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu język łaciński (zmiana w załączniku nr 2):
- nauka języka łacińskiego uczy logiki, myślenia, kultury, jest również ogromną pomocą w nauce języków obcych nowożytnych,
- język łaciński będzie mógł być nauczany w szkole podstawowej w klasach VII i VIII jako drugi język obcy,
- nie przewiduje się włączenia języka łacińskiego do katalogu języków obcych, z których uczniowie będą mogli przystępować do egzaminu ósmoklasisty;
- zmianie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu technika (załącznik nr 2):
- przedmiot technika stanowi niezbędny element łączący kształcenie ogólne i kształcenie zawodowe w przyszłości,
- zakłada się wykorzystanie programu „Laboratoria przyszłości”, a także propozycji zgłaszanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczących potrzeby rozszerzenia zagadnień dotyczących wychowania komunikacyjnego,
- wprowadza się odpowiednie zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu technika w obszarze treści technicznych,
- rozszerza się treści nauczania związanych z wychowaniem komunikacyjnym, również w związku z pojawiającymi się nowymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym (hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch),
- wprowadza się zmiany w zakresie: opisu założeń przedmiotu technika, celów kształcenia, treści nauczania oraz warunków i sposobu realizacji tego przedmiotu,
- zmieniona podstawa programowa techniki będzie obowiązywała od roku szkolnego 2023/2024, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej;
- zastąpieniu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu podstawy przedsiębiorczości podstawą programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu biznes i zarządzanie (załącznik nr 4a):
- proponuje się zastąpienie przedmiotu podstawy przedsiębiorczości – przedmiotem o nazwie biznes i zarządzanie,
- zakłada, że będą osiągane efekty kształcenia związane głównie z kształtowaniem kompetencji przedsiębiorczych (w tym zarządzania sobą i swoimi finansami) oraz podstawowymi umiejętnościami analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej, ale też przygotowaniem do wejścia na rynek pracy,
- szczególny nacisk został położony na pracę w grupach, analizowanie praktycznych przykładów doświadczeń polskich i zagranicznych przedsiębiorców oraz rozwijanie kompetencji liderskich,
- zakłada się wykorzystanie nowoczesnych metod kształcenia, w tym uczenia się przez działanie i środków dydaktycznych wykorzystujących nowe technologie i narzędzia cyfrowe;
- uchyleniu podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkole policealnej (załącznik nr 6):
- proponuje się uchylenie podstawy programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości (od roku szkolnego 2023/2024),
- podstawy przedsiębiorczości będą mogli realizować słuchacze szkół policealnych, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem szkolnym 2023/2024 – do zakończenia cyklu kształcenia.
Źródło: rcl.gov.pl