You are currently viewing Wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej.

  • Post category:Artykuły

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych ukazała się publikacja ,,Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych’’.  We wstępie autorzy informują, że publikacja powstała z myślą o uczniach ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym niepełnosprawnych, ich rodzicach oraz nauczycielach, specjalistach szkolnych i doradcach zawodowych.

Publikacja została podzielona na trzy części:

  • ,,Jak wspierać uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w wyborach edukacyjno-zawodowych?’’
  • ,,Co dalej po szkole podstawowej? Możliwości dalszego kształcenia.’’
  • ,,Podróż absolwenta.’’

Ostatnią czwartą część stanowi  ,,Informator’’, czyli zestawienie przydatnych źródeł informacji przy planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej:

  • kuratoria oświaty;
  • prognoza zapotrzebowania na zawody;
  • barometrzawodow.pl;
  • mapakarier.org;
  • zpe.gov.pl;
  • infozawodowe.men.gov.pl;
  • Kompas kształcenia branżowego – szkolnictwo.ibe.edu.pl;
  • mojeportfolio.ibe.edu.pl.

W części pierwszej autorzy podkreślają wagę prawidłowego identyfikowania zasobów danego ucznia oraz nieskupiania się w procesie edukacji na jego deficytach. Organizacja procesu nauczania-uczenia się powinna odpowiadać na rozeznane predyspozycje i potrzeby ucznia. Zwracają uwagę, że wielu uczniów kończących szkołę podstawową nie ma jeszcze sprecyzowanych planów edukacyjno-zawodowych. Stąd wielka rola rodziców jako doradców w tym zakresie. Drugie miejsce w tym procesie zajmuje szkoła, w tym zajęcia związane z realizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego, realizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, zajęcia z wychowawcą, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia doradztwa zawodowego. Szczególnie istotne jest  poznanie przez ucznia własnych zasobów i możliwości.

W publikacji przypomniano, że żyjemy w dynamicznie zmieniającym się świecie i  ta dynamika znajduje swoje odzwierciedlenie na rynku pracy. Jednorazowy wybór zawodu może się nie sprawdzić, bowiem według prognoz Światowego Forum Ekonomicznego około 65% uczniów obecnie rozpoczynających naukę w szkołach podstawowych prawdopodobnie będzie pracować w zawodach, których jeszcze nie ma. Specjaliści mówią o planowaniu ,,kariery zawodowej’’. Dlatego tak ważna są kompetencje,  w tym kompetencje 4K – kreatywność, kooperacja, komunikatywność, krytyczne myślenie oraz umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe wpisane w Zintegrowaną Strategię Umiejętności 2030. Mogą one ułatwiać mobilność, adaptację do zmiany, uczenie się, zmianę branży.

W części drugiej zostały zamieszczone ogólnie dostępne, istotne informacje na temat różnych typów szkół i placówek edukacyjnych w Polsce oraz możliwości doskonalenia umiejętności zdobywania kwalifikacji zawodowych. Wyszczególniono w niej ścieżki edukacyjne dla uczniów z różnymi typami niepełnosprawności.

Z kolei w części trzeciej  zaproponowano uczniom   praktyczne narzędzia pomocne w samodzielnym planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Źródło:

  • Domańska, K., Kasperek, K., Potocka, A., Nawrat-Wyraz, D. (2025). Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.
  • ibe.edu.pl