You are currently viewing Wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024.

Wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024.

  • Post category:Artykuły

Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony od 14 do 16 maja 2024 r. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie przystąpili do niego w tym terminie, napisali egzamin w czerwcu.  Do egzaminu w terminie majowym przystąpiło 220 900 spośród około 230 100 uczniów klas ósmych, w tym około 11 300 uczniów – obywateli Ukrainy. Około 189 900 uczniów rozwiązywało zadania w arkuszach w wersji standardowej, około 31 000 uczniów rozwiązywało zadania w formach dostosowanych.

3 lipca o godzinie 8.30 Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wstępne wyniki  egzaminu ósmoklasisty tegorocznej majowej edycji. Absolwenci mogli sprawdzić swoje wyniki online na stronie ziu.gov.pl lub bezpośrednio w szkole. Tego samego dnia absolwentom zostały wydane zaświadczenia oraz informacje o wynikach.

Jak informuje CKE średnie wyniki  z poszczególnych przedmiotów (dot. arkuszy standardowych)  przedstawiają się następująco:

  • język polski – 61%;
  • matematyka – 52%
  • język angielski – 66%
  • język niemiecki – 53 %;
  • język francuski – 88%;
  • język hiszpański -72%;
  • język rosyjski – 79%
  • język włoski – 47%.

Arkusze egzaminacyjne z wszystkich języków obcych miały identyczną formę, składały się z takich samych części i takiej samej liczby zadań takiego samego typu, za rozwiązanie których można było otrzymać taką samą liczbę punktów. W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności uczniów w pięciu obszarach: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Wśród zdających egzamin ósmoklasisty byli uczniowie, którzy uzyskali wyniki najwyższe, to jest  od 90 do 100 punktów:

  • język polski – 5,1%  czyli 9643 uczniów;
  • matematyka – 13,6% czyli uczniów;
  • język angielski – 35,7% czyli 68 434 uczniów;
  • język niemiecki – 19,0% czyli

Było też 5011 uczniów, którzy ze wszystkich egzaminów uzyskali najwyższą możliwą do zdobycia liczbę punktów.

Komisja stwierdziła, że uczniowie najlepiej opanowali umiejętności:

  • wyszukiwania informacji w tekście (język polski);
  • znajdowania współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie (matematyka);
  • znajomość funkcji językowych (język angielski).

CKE wskazała również na słabiej opanowane umiejętności. Są to:

  • umiejętności z zakresu kształcenia językowego: zastąpienie sformułowania charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej wyrazem lub sformułowaniem z zakresu polszczyzny wzorcowej (język polski);
  • operowanie obiektami matematycznymi – zastosowanie wzoru na objętość ostrosłupa, aby wyznaczyć jego wysokość i obliczyć różnicę wysokości zbudowanych obiektów (matematyka);
  • znajomość środków językowych (język angielski).

Z porównania egzaminów zeszłorocznych i tegorocznych wynika, że tylko język angielski wypadł tak samo jak w zeszłym roku, w pozostałych przypadkach uczniowie uzyskali słabsze wyniki. W 2023 roku średnio z języka polskiego otrzymywali wynik 66%, a z matematyki 53%.

CKE podkreśla, w tym roku wyraźna różnica między wynikiem z matematyki jest widoczna między szkołami wiejskimi – 49% , w małych miastach – 45%  i średnich –  49%  a szkołami w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców – 60%. Podobna tendencja utrzymuje się w przypadku języka angielskiego, jest prawie 15% różnica w uzyskanych wynikach między uczniami ze szkół wiejskich i małych miast a uczniami pobierającymi edukację w dużych miastach.

Szczegółowe sprawozdanie o wynikach egzaminu ósmoklasisty zostanie opublikowane 20 września 2024 r.

Źródło:

  • ,,Wstępne informacje o wynikach E8 w 2024 r.’’ – prezentacja
  • ,,Informacje wstępne o wynikach egzaminu ósmoklasisty w 2024 r.’’
  • gov.pl/web/edukacja
  • cke.gov.pl