21 lutego 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu został zamieszczony projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2025-2027 – ID92 oraz projekt stosownego rozporządzenia.
Projektodawcy przywołali występujące na terenie kraju w latach 2009–2024 niekorzystne zjawiska atmosferyczne, w szczególności huragany, deszcze nawalne, gradobicia i powodzie, które spowodowały zniszczenia w gospodarstwach domowych i gospodarstwach rolnych oraz znaczne szkody materialne. Możliwość wystąpienia takich zjawisk atmosferycznych w kolejnych latach skutkuje potrzebą podjęcia działań interwencyjnych ze strony państwa. Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina, że celem działań interwencyjnych ze strony państwa jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rodzin przez umożliwienie zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego oraz zapewnienie opieki, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i pomocy terapeutycznej z udziałem wyspecjalizowanej kadry przez organizowanie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych albo zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów z rodzin dotkniętych skutkami wystąpienia żywiołu. Biorąc pod uwagę cykliczność pojawiania się żywiołu oraz jego skalę, konieczne staje się podjęcie działań o charakterze wyprzedzającym, które stworzą mechanizm pomocy dla określonej grupy odbiorców od chwili pojawienia się szkód oraz ich wstępnego zidentyfikowania przez jednostki pomocy społecznej lub samych poszkodowanych. Powołując się na doświadczenia z lat ubiegłych resort edukacji proponuje się kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu rządowego. Wprowadzenie trzyletniego Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2025–2027 umożliwi udzielanie stałej pomocy przez wypłatę jednorazowych świadczeń pieniężnych dla dzieci i uczniów, organizację wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych dla uczniów oraz zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów, pochodzących z rodzin, które poniosły straty wskutek wystąpienia żywiołu.
Przewiduje następujące narzędzia interwencji:
- wypłata zasiłku losowego na cele edukacyjne, w tym na zakup niezbędnego wyposażenia – jako jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 1000 zł;
- organizacja wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych – beneficjentami tej formy pomocy będą uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej, pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego jest finansowana w wysokości do 1 770 zł na jednego ucznia;
- organizacja zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia – beneficjentami tej formy pomocy będą dzieci realizujące w roku szkolnym 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.
Szczegółowe rozwiązania, w tym zasady przyznawania zasiłków w związku ze stratami poniesionymi na skutek wystąpienia żywiołu, znajdują się w projekcie.
Planuje się przyjęcie Programu do końca marca 2025 roku.
Źródło:
- gov.pl/web//premier