You are currently viewing Warto przeczytać – polecamy… – część 9 w roku szkolnym 2024/25.

Warto przeczytać – polecamy… – część 9 w roku szkolnym 2024/25.

   Dziś dwie pozycje, z bardzo poszukiwanej tematyki. Otóż aktualnie w niemal każdym zespole klasowym mamy uczniów z niepełnosprawnością określaną jako spektrum, autyzmu. To duże wyzwanie w codziennej pracy, gdyż uczniowie są bardzo zróżnicowani – od pełnego, chociaż specyficznego kontaktu werbalnego, po brak komunikacji werbalnej. Jak z takimi uczniami pracować, aby wydobywać ich najlepsze strony, ich zasoby; jak rozwijać ich umiejętności, aby jak najlepiej radzili sobie z wyzwaniami otaczającego świata. Wielu nauczycieli poszukuje konkretnych pomysłów i inspiracji, przykładowych metod edukacyjnych czy wręcz gotowych do zastosowania skryptów.

    My ze swej strony polecamy publikację Claire Bullock zatytułowaną  „100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wspomaganie uczniów z autyzmem”. Autorka to doświadczony praktyk i odnosi się do realiów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podając przy tym odwołania do literatury oraz konkretnych przypadków ze swojej praktyki/ Ćwiczenia, które można zastosować w różnych konkretnych sytuacjach, zapewne zachwycą niejednego nauczyciela swoją prostotą i skutecznością. Polecamy.

   Druga dziś pozycja dotyczy tego samego zagadnienia: uczeń z autyzmem w zespole klasowym. To książka pod tytułem „Uczeń w spektrum autyzmu. Aspekty prawne i praktyczne” autorstwa Marzenny Czarnockiej, Natali Perek, Sofiyi Revkovych. Jak wszyscy wiemy funkcjonowanie osób w spektrum autyzmu w dużej mierze zależy od tego, jakie warunki oferuje im otoczenie. Nadmiar bodźców, silnie emocjonalnych wydarzeń, zmian, niezrozumiałych i niewytłumaczonych sytuacji, chroniczny stres sprawiają, że osoby te mogą gorzej radzić sobie z codziennością. Obowiązkiem dyrektora i nauczycieli jest zapewnienie każdemu uczniowi zindywidualizowanego wsparcia, adekwatnego do potrzeb i możliwości. Realizacja tego zadania nie jest łatwa, ale tylko spójne, systemowe działania całej społeczności szkolnej mogą doprowadzić do stworzenia optymalnych warunków rozwoju. I autorki właśnie o tych aspektach piszą w sposób czytelny, konkretny. Podpowiadają, jak podzielić zadania pomiędzy nauczycieli i specjalistów, jak wypracować z rodzicami jednolity front działań i system konsekwencji, do stosowania w środowisku szkolnym oraz domowym. A że publikacja została wydana w 2022 roku, to zawiera wszelkie aktualne zapisy prawne.

   Ponadto polecamy, pozostając w tym samym obszarze, pełne kompendium wiedzy, przydatne nauczycielom, terapeutom oraz zapewne rodzicom. To publikacja kwartetu specjalistów. Autorzy:  Pietras, Andrzej Witusik, Dorota Podgórska-Jachnik Kasper Sipowicz opracowali książkę zatytułowaną  „Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji”.  Nowoczesne interdyscyplinarne dzieło, w którym na 660 stronach, w 33 rozdziałach, specjaliści z dziedzin:: medycznej, psychologicznej i pedagogicznej przedstawili aspekty etiologiczne, diagnostyczne, oddziaływania niefarmakologiczne i farmakoterapię spektrum autyzmu. Ponadto poruszone zostały aspekty rodzinne, społeczne, orzecznictwa, prawne i wiele innych. Lektura, jakiej na polskim rynku wydawniczym trudno było dotychczas znaleźć. Jak najbardziej aktualny stan wiedzy, napisana przystępnym językiem, w którym wszyscy znajdą odpowiedzi na różne pytania z zakresu spektrum autyzmu. Co prawda, książka nie daje gotowych rozwiązań, jak pracować na lekcji czy jak reagować w różnych sytuacjach, ale pozwala popatrzeć i zrozumieć funkcjonowanie ucznia z autyzmem.