Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole, w tym w trakcie edukacji zdalnej - realizacja zaleceń i zajęć wynikających z opinii o pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz orzeczenia o kształceniu specjalnym.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
W szkołach jest coraz więcej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym z przeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczyciele doskonalą się zawodowo w pracy z dziećmi z orzeczeniami ale wymagają wsparcia w postaci uporządkowania swoich działań i wiedzy na temat wymagań jakie stawia przed nimi państwo. Nauczyciele oczekują wzorów dokumentów, rozwiązań organizacyjnych i pomocy w prowadzeniu dokumentacji przebiegu nauczania. Podczas szkolenia omówimy zagadnienia związane z kształceniem specjalnym, wskażę możliwe rozwiązania w tym zakresie, podamy wzory dokumentów i narzędzia do pracy.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Poznanie aktualnych przepisów prawa i zasad organizacji kształcenia specjalnego.
- Uporządkowanie obowiązków zespołu nauczycieli, specjalistów, wychowawców i nauczycieli.
- Właściwa interpretacja zapisów w opiniach i orzeczeniach.
- Umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych.
- Właściwe prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
- Pomoc rodzicom w nauczaniu zdalnym.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy prawne organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- IPET, praca zespołu nauczycieli, dostosowanie wymagań edukacyjnych, zasady oceniania.
- Opinie i orzeczenia – co z nich wynika, jakie zadania stoją przed szkołą i każdym nauczycielem.
- Formy udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej.
- Warunki współpracy szkoły/przedszkola z rodzicami, poradniami psychologiczno pedagogicznymi i specjalistycznymi oraz instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.
- Zadania nauczycieli, wychowawców, specjalistów w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, praca zespołów.
- Podstawa programowa dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego – wzory dokumentów.
- Dokumentowanie pracy– rozpoznanie, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, diagnozy, ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno pedagogicznej, dzienniki zajęć.
- Analiza własnej pracy nauczyciela pod względem prawidłowości tworzenia IPET oraz narzędzia dla dyrektora do nadzoru pedagogicznego.
- Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju – zadania dyrektora i nauczycieli.
- Współpraca z rodzicami uczniów – materiały dla rodziców wspomagające rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych w nauczaniu na odległość.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, specjaliści, wychowawcy i nauczyciele szkół i przedszkoli.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników: do 36 osób (w przypadku małych szkół istnieje możliwość łączenia)
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, podczas szkoleń online materiały są dostępne w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.