Uczeń z Ukrainy w naszej szkole.
„Wystarczy, że dana jest nam szansa, byśmy mogli stać się tym, kim chcemy”.
(Jose Ortega y Gasset)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Jeszcze nie wyszliśmy z kryzysu związanego z pandemią, a przed nami kolejna trudna sytuacja, spowodowana wojną w Ukrainie. Jesteśmy zaniepokojeni i martwimy się tym, co się dzieje, lęki sięgają w przyszłość.
W naszym kraju codziennie pojawiają się setki uchodźców – to głownie kobiety z dziećmi, które powinny być włączone w polski system edukacji. Jest to niezwykle trudne ze względu na niespotykana dotąd skalę takiego zjawiska oraz barierę językową. To dla dzieci, które często niosą z sobą traumatyczne przeżycia, dodatkowy stres. Dlatego należy wybrać jak najmniej inwazyjny system.
Ta sytuacja jest też wyzwaniem dla nauczycieli – dla nich również bariera językowa stanowi ogromną trudność. Należy więc pamiętać, że uczeń cudzoziemiec to uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Trzeba więc dostosować działania nauczyciela do potrzeb
i możliwości ukraińskiego ucznia i znaleźć sposób, by nie nasilając czynników stresowych, podjąć i uruchomić proces edukacyjny.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cele szkolenia – nauczyciele:
- dowiedzą się, jak rozmawiać z uczniami o wojnie i wspierać ich, przywracając poczucie bezpieczeństwa;
- poznają kolejne etapy szoku kulturowego i sposoby pomocy ukraińskim uczniom;
- poznają zasady funkcjonowania i pracy z uczniami w oddziałach przygotowawczych;
- otrzymają podstawowe informacje o ukraińskim systemie edukacji;
- poznają różnice programowe – na przykładach z wybranych przedmiotów;
- dowiedzą się, jak pracować z uczniami w oddziałach klasowych;
- będą umieli rozwijać sprawności językowe uczniów;
- potrafią dostosować wymagania do potrzeb i możliwości ucznia cudzoziemca.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Jak rozmawiać z uczniami o wojnie? – psychologiczne bufory bezpieczeństwa.
- Jak pomóc uczniowi przejść przez kolejne etapy szoku kulturowego?
- Ocenianie i klasyfikacja Uczniów z Ukrainy – NOWE PRZEPISY
- Podstawy prawne dotyczące kształcenia uczniów cudzoziemców:
- włączanie uczniów do oddziałów
- organizacja i funkcjonowanie oddziałów przygotowawczych. - System edukacji w Ukrainie – ukraińskie podstawy programowe i podręczniki / omówienie różnic na wybranych przykładach /.
- Dostosowanie wymagań dla ucznia – przykłady metod i form pracy.
- Rozwijanie sprawności językowych ucznia cudzoziemca.
- Kryteria i narzędzia służące ocenianiu – informacja zwrotna.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 min.)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.