Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie – realizacja kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Tegoroczne kierunki polityki oświatowej państwa wskazują na obowiązek wspomagania wychowawczej roli rodziny przez szkoły. Jednocześnie podkreślają wagę rozwijania empatii i postaw prospołecznych u uczniów, jako sprawności czynienia dobra. Wskazują również na dokonywanie rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, niezbędnej do opracowania programu wychowawczo – profilaktycznego adekwatnego i odpowiadającego na potrzeby i problemy środowiska szkolnego. Dobra współpraca z rodzicami jest konieczna , by osiągnąć zadowalające efekty w powyższych obszarach.
Podczas szkolenia przybliżone zostaną metody i sposoby dokonania rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, potrzeb rodziców w zakresie procesu wychowania. Przedstawione zostaną praktyczne wskazówki dotyczące planowania i realizacji zadań programu wychowawczo- profilaktycznego oraz sposoby rozwijania empatii i postaw prospołecznych u uczniów we współpracy z rodzicami, a także przykłady dobrych praktyk, scenariusze zajęć.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- poznanie rozwiązań w zakresie dobrej współpracy z rodzicami, metod i sposobów wspomagania wychowawczej roli rodziny
- wzmocnienie kompetencji osobistych nauczycieli, wychowawców oraz w zakresie budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich – z rodzicami, uczniami
- poznanie metod i sposobów diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży
- poznanie sposobów rozwijania empatii i postaw prospołecznych u uczniów
PROGRAM SZKOLENIA:
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny – czym naprawdę jest?
- Oczekiwania rodziców i nauczycieli – metody identyfikacji potrzeb.
- Budowanie dobrych relacji z rodzicami.
- Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży – metody i sposoby
- Metody i sposoby wspomagania rodziców w wychowywaniu dzieci, dbaniu o ich prawidłowy rozwój.
- Sposoby rozwijania empatii i postaw prospołecznych (sprawności czynienia dobra) u uczniów.
- Realizacja programu wychowawczo – profilaktycznego – zadania nauczycieli, wychowawców, specjalistów, praktyczne wskazówki