Mix Edukacyjny: Jak Łączyć Technologię i Tradycję w Nowoczesnym Nauczaniu.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Współczesne nauczanie wymaga umiejętnego łączenia tradycyjnych metod dydaktycznych z nowoczesnymi narzędziami technologicznymi, aby skutecznie angażować uczniów i wspierać ich rozwój. Celem szkolenia jest pokazanie, jak stworzyć harmonijny mix tradycji i technologii, który pozwoli wykorzystać mocne strony obu podejść w codziennej pracy nauczyciela.

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak integrować technologie, takie jak gry interaktywne, narzędzia sztucznej inteligencji (np. ChatGPT) czy cyfrowe tablice z bardziej tradycyjnymi, ale nie mniej efektywnymi i efektownymi metodami, takimi jak praca w grupach, dyskusje, czy projektowanie lekcji opartych na praktycznych przykładach. Zajęcia skupią się na praktycznych wskazówkach i przykładach zastosowań, które można łatwo wdrożyć w każdej szkole.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy:

  • Zrozumieją, jak równoważyć technologie i tradycyjne metody w nauczaniu, by wspierać różnorodne style uczenia się uczniów.
  • Poznają konkretne narzędzia technologiczne, które mogą być wprowadzane na lekcje bez rezygnowania z tradycyjnych technik nauczania.
  • Nauczą się, jak technologie mogą wspierać umiejętności miękkie, takie jak współpraca, kreatywność i krytyczne myślenie.
  • Zdobędą umiejętność planowania lekcji, które łączą interaktywne narzędzia z aktywnościami tradycyjnymi.
  • Uświadomią sobie znaczenie balansu między technologią a tradycją w kontekście zaangażowania uczniów i efektywności nauczania.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Wprowadzenie: Dlaczego warto łączyć technologię i tradycję?
    • Czas: 20 minut
    • Omówienie wyzwań i korzyści wynikających z integracji nowoczesnych i tradycyjnych metod nauczania.
    • Dyskusja o potrzebie równowagi między technologią a bezpośrednią interakcją w procesie dydaktycznym.
  2. Technologie w służbie tradycji – przegląd narzędzi
    • Czas: 40 minut
    • Przedstawienie wybranych narzędzi technologicznych:
      • Interaktywne gry i quizy (Quizizz, Wordwall, Quizlet etc.).
      • Narzędzia AI, takie jak ChatGPT, do generowania pomocy dydaktycznych.
      • Cyfrowe tablice i platformy do współpracy online
    • Pokazanie, jak technologie te mogą wzbogacić tradycyjne metody, takie jak praca projektowa, prezentacje uczniów czy burze mózgów.
  3. Projektowanie harmonijnej lekcji: Tradycja i technologia w praktyce
    • Czas: 45 minut
    • Warsztaty: krok po kroku projektowanie lekcji, która łączy:
      • Wprowadzenie teoretyczne (tradycyjna metoda).
      • Aktywności praktyczne (praca w grupach, prezentacje uczniów).
      • Technologię (np. interaktywne quizy, cyfrowe zasoby, wspólne edytowanie dokumentów).
    • Tworzenie własnych scenariuszy lekcji przez uczestników szkolenia.
  4. Technologia jako wsparcie, a nie cel sam w sobie
    • Czas: 30 minut
    • Omówienie zasad efektywnego korzystania z technologii:
      • Jak uniknąć „przetechnologizowania” lekcji.
      • Dostosowanie narzędzi do poziomu i potrzeb uczniów.
      • Technologia jako narzędzie do indywidualizacji pracy z uczniem.
  5. Przykłady dobrych praktyk: Inspiracje z doświadczeń innych nauczycieli
    • Czas: 30 minut
    • Analiza przypadków i pomysłów, które dobrze łączą technologię i tradycję.
    • Wspólna wymiana doświadczeń uczestników.
  6. Podsumowanie i sesja pytań i odpowiedzi
    • Czas: 15 minut
    • Omówienie najważniejszych wniosków ze szkolenia.
    • Przestrzeń na pytania i indywidualne konsultacje.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie jest skierowane do nauczycieli wszystkich poziomów edukacji, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o innowacyjne technologie, nie rezygnując z tradycyjnych metod, a także do kadry zarządzającej, która wspiera rozwój nowoczesnych strategii nauczania.

WARUNKI SZKOLENIA:

  • Forma: Online lub stacjonarnie (do uzgodnienia).
  • Czas trwania: 3 godziny (180 minut).
  • Wsparcie: Podczas sesji online uczestnicy mogą korzystać z konsultacji z prowadzącym na czacie.

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik szkolenia:

  • Otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu.
  • Dostaje materiały w wersji elektronicznej lub papierowej (w zależności od formy szkolenia), zawierające gotowe scenariusze lekcji, przykłady narzędzi oraz zasoby do dalszego zgłębiania tematu.
  • Ma możliwość indywidualnych konsultacji z prowadzącym po zakończeniu szkolenia.
  • Bierze udział w ankiecie ewaluacyjnej, która pozwala podsumować efektywność kursu i zbierać pomysły na dalszy rozwój tematu.