„SZKOŁA DOSTĘPNA DLA WSZYSTKICH” – jak udzielać wsparcia edukacyjno-specjalistycznego, w tym ochrony zdrowia psychicznego, dzieciom i młodzieży?
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Z roku na rok rośnie zróżnicowanie grup dzieci i uczniów w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach. To zróżnicowanie zmienia się i komplikuje, gdy dodatkowe potrzeby wynikają z doświadczenia migracji, traumy wojennej, stresu związanego z nieznajomością j. polskiego.
Takie sytuacje to wyzwania dla nauczycieli i specjalistów. W ostatnim czasie tych trudności przybyło w polskich szkołach ogólnodostępnych ponad dwukrotnie. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz MEiN we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
Głównym celem inicjatywy jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów, ale również innych nauczycieli oraz dyrektorów w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców, którymi są dzieci, uczniowie i ich rodzice.
Jak uczynić szkołę dostępna dla wszystkich zgodnie z ideą projektu? W jaki sposób zapewnić uczniom wysokiej jakości dydaktykę, troskę o harmonijny rozwój, bezpieczeństwo i dobrostan? Na te właśnie pytania odpowiemy podczas szkolenia.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Cele szkolenia – nauczyciele:
- poznają sposoby i narzędzia wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach,
- dowiedzą się, jak budować odporność psychiczną uczniów,
- potrafią podjąć działania zapobiegające zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży,
- poznają sposoby integrowania uczniów i ich rodziny z doświadczeniem migracyjnym,
- potrafią wykorzystać w praktyce szkolnej metody diagnostyczne,
- dowiedzą się, jak budować dobre relacje w zróżnicowanych grupach uczniów.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Jak pracować podczas zajęć z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych?
- Ochrona zdrowia psychicznego – budowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie działań integracyjnych uczniów i ich rodzin z doświadczeniem migracji, w tym uchodźców z Ukrainy.
- Metody diagnostyczne podstawą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Budowanie klimatu szkoły opartego na poszanowaniu i akceptacji różnorodności:
- Jak rozumieć innych? – czyli kilka słów o dobrej komunikacji.
- Jak doceniać uczniów i pomóc im w realizacji siebie?
- Jak budować relacje w grupie i z grupą na rzecz współpracy?
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele, wychowawcy, specjaliści, dyrektorzy i kadra kierownicza szkół.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.