POZYTYWNA DYSCYPLINA podstawą budowania bezpiecznych relacji miedzy pracownikami szkoły a dziećmi – realizacja Standardów Ochrony Dzieci.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

W sierpniu ubiegłego roku w Dzienniku Ustaw została opublikowana tzw. ustawa Kamilka, czyli nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego zwiększająca ochronę dzieci, przy czym  krzywdzącymi mogą być najbliższe osoby, rówieśnicy, inni małoletni, jak również pracownicy przedszkoli czy szkół.

Na mocy ustawy wszystkie placówki edukacyjne są zobowiązane do ustanowienia, wdrożenia oraz przestrzegania standardów ochrony uczniów i wychowanków przed różnorodnymi formami krzywdzenia: fizycznego, emocjonalnego, materialnego oraz przez cyberprzemocy. Ta ustawa nie tylko mówi, jak reagować, kiedy do przemocy doszło, ale przede wszystkim nakazuje przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci.

Standardy oznaczają uporządkowanie istniejących już w placówkach zasad i procedur. Stworzenie schematu interwencji ułatwi działania podejmowane w placówkach i da nauczycielom poczucie bezpieczeństwa, by wszyscy wiedzieli, kiedy trzeba reagować i jak należy zareagować, gdy widzimy, czy podejrzewamy, że wychowankom dzieje się krzywda.

Standardy określają również zasady bezpiecznych relacji miedzy pracownikami a dziećmi oraz pomiędzy wychowankami. Zatem wiążą się bezpośrednio z szeroko pojęta dyscypliną – taką, która zapewnia wychowankom bezpieczeństwo, ale równocześnie szanuje ich podmiotowość.

Takie oczekiwania w pełni realizuje metoda wychowawcza oparta na psychologii A. Adlera, zwana Pozytywną Dyscypliną. Uczy komunikacji i rozpoznawania emocji. Wspiera samodzielność, koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań i uczeniu się na błędach. Swoją skuteczność opiera na poczuciu przynależności wychowanka do grupy, empatii oraz współpracy i wzajemnym szacunku. Podstawową zasadę PD stanowi kombinacja uprzejmości i stanowczości jednocześnie, co gwarantuje bezpieczne relacje miedzy pracownikami a wychowankami oraz pomiędzy dziećmi.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

Nauczyciele:

  1. dowiedzą się, jak interpretować niepożądane zachowania dzieci i jak na nie reagować;
  2. poznają cztery błędne strategie zachowania wychowanków;
  3. dowiedzą się, czym jest Pozytywna Dyscyplina;
  4. poznają podstawowe koncepcje pozytywnego dyscyplinowania dzieci;
  5. będą umieli zastosować wybrane narzędzia PD w różnych trudnych sytuacjach.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Nagrody i kary w procesie wychowania kontra pozytywna dyscyplina.
  2. Nowe spojrzenie na nieodpowiednie zachowanie uczniów.
  3. O koncepcjach pozytywnego dyscyplinowania dzieci.
  4. Nauczyciel uprzejmy i stanowczy jednocześnie – komunikacja oparta na szacunku.
  5. Wykorzystywanie zachęty do koncentracji na rozwiązaniach.
  6. Narzędzia do zarządzania klasą – przykłady zastosowania.
  7. Spotkania klasowe – osiem przydatnych umiejętności.
  8. Pozytywna dyscyplina w działaniu – wybrane przykłady.

ADRESACI SZKOLENIA:

Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli szkół, przewodniczących zespołów, dyrektorów.

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online pytania na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.