POZYTYWNA DYSCYPLINA jako sposób na poprawę zachowania uczniów

„Zapomnij o tym niemądrym przekonaniu, że aby dziecko zachowywało się lepiej, najpierw musimy sprawić, by poczuło się gorzej.”
(J. Nelsen)

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Na nauczycielu spoczywa wiele obowiązków, m.in. musi stawić czoła wielu trudnym sytuacjom. Większość nauczycieli staje przed problemem, jak redukować niepożądane zachowania uczniów i co robić, gdy już wystąpią? Wtedy najczęściej sięgają po repertuar upomnień i kar.

Karanie może przynieść szybki rezultat, lecz gdy spojrzymy na takie działania przez pryzmat długofalowych skutków, to okazuje się, że kary kryją w sobie wiele pułapek, podobnie jak wyciąganie konsekwencji.

Z punktu widzenia dziecka nie ma bowiem wielkiej różnicy pomiędzy ponoszeniem konsekwencji a karą. W obu przypadkach cel jest ten sam: zniechęci dziecko do zachowań, które nie są akceptowane – niestety poprzez pogorszenie jego samopoczucia – w nadziei, że to zadziała.

Alternatywą jest PD (Pozytywna Dyscyplina) – metoda wychowawcza oparta na psychologii A.Adlera. Swoją skuteczność opiera na poczuciu przynależności i znaczenia, wzajemnym szacunku, empatii oraz współpracy. Uczy komunikacji i rozpoznawania emocji. Wspiera samodzielność, koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań i uczeniu się na błędach. Pozwala odkryć dzieciom jak bardzo są zdolne i kompetentne.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  • dowiedzą się, jak interpretować niepożądane zachowania uczniów i jak na nie reagować;
  • poznają cztery błędne strategie zachowania uczniów;
  • dowiedzą się, czym jest Pozytywna Dyscyplina;
  • poznają podstawowe koncepcje pozytywnego dyscyplinowania uczniów;
  • będą umieli zastosować wybrane narzędzia PD w różnych trudnych sytuacjach.

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Nagrody i kary w procesie wychowania kontra pozytywna dyscyplina.
  2. Pomiędzy surowością a pobłażliwością – nauczyciel uprzejmy i stanowczy jednocześnie.
  3. Podstawowe koncepcje pozytywnego dyscyplinowania uczniów.
  4. Dlaczego dzieci zachowują się źle? – cztery błędne strategie zachowania.
  5. Zachęta i przynależność jako sposób budowanie własnej wartości ucznia.
  6. Pytania pełne ciekawości jako elementy coachingu w nauczaniu.
  7. Pozytywna dyscyplina – wybrane narzędzia i przykłady ich zastosowania.

ADRESACI SZKOLENIA:

Dyrektorzy, wicedyrektorzy przedszkoli, szkół, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele

WARUNKI SZKOLENIA:

Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń