POZYTYWNA DYSCYPLINA jako sposób na poprawę zachowania uczniów
„Zapomnij o tym niemądrym przekonaniu, że aby dziecko zachowywało się lepiej, najpierw musimy sprawić, by poczuło się gorzej.”
(J. Nelsen)
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Na nauczycielu spoczywa wiele obowiązków, m.in. musi stawić czoła wielu trudnym sytuacjom. Większość nauczycieli staje przed problemem, jak redukować niepożądane zachowania uczniów i co robić, gdy już wystąpią? Wtedy najczęściej sięgają po repertuar upomnień i kar.
Karanie może przynieść szybki rezultat, lecz gdy spojrzymy na takie działania przez pryzmat długofalowych skutków, to okazuje się, że kary kryją w sobie wiele pułapek, podobnie jak wyciąganie konsekwencji.
Z punktu widzenia dziecka nie ma bowiem wielkiej różnicy pomiędzy ponoszeniem konsekwencji a karą. W obu przypadkach cel jest ten sam: zniechęci dziecko do zachowań, które nie są akceptowane – niestety poprzez pogorszenie jego samopoczucia – w nadziei, że to zadziała.
Alternatywą jest PD (Pozytywna Dyscyplina) – metoda wychowawcza oparta na psychologii A.Adlera. Swoją skuteczność opiera na poczuciu przynależności i znaczenia, wzajemnym szacunku, empatii oraz współpracy. Uczy komunikacji i rozpoznawania emocji. Wspiera samodzielność, koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań i uczeniu się na błędach. Pozwala odkryć dzieciom jak bardzo są zdolne i kompetentne.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- dowiedzą się, jak interpretować niepożądane zachowania uczniów i jak na nie reagować;
- poznają cztery błędne strategie zachowania uczniów;
- dowiedzą się, czym jest Pozytywna Dyscyplina;
- poznają podstawowe koncepcje pozytywnego dyscyplinowania uczniów;
- będą umieli zastosować wybrane narzędzia PD w różnych trudnych sytuacjach.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Nagrody i kary w procesie wychowania kontra pozytywna dyscyplina.
- Pomiędzy surowością a pobłażliwością – nauczyciel uprzejmy i stanowczy jednocześnie.
- Podstawowe koncepcje pozytywnego dyscyplinowania uczniów.
- Dlaczego dzieci zachowują się źle? – cztery błędne strategie zachowania.
- Zachęta i przynależność jako sposób budowanie własnej wartości ucznia.
- Pytania pełne ciekawości jako elementy coachingu w nauczaniu.
- Pozytywna dyscyplina – wybrane narzędzia i przykłady ich zastosowania.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, wicedyrektorzy przedszkoli, szkół, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele
WARUNKI SZKOLENIA:
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń