Zrozumieć, pomóc, wspierać – jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami, złością i napięciem emocjonalnym uczniów w spektrum autyzmu oraz z ADHD w szkole.
NOWOŚĆ
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Wspieranie trudności emocjonalnych i behawioralnych, z jakimi mierzą się uczniowie ze spektrum autyzmu czy ADHD, to wyzwanie, które wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, lecz także głębokiej empatii i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb każdego ucznia. W kontekście szkoły, która jest miejscem edukacji i rozwoju społecznego, zrozumienie specyficznych potrzeb uczniów z tymi zaburzeniami jest kluczowe. Dzieci w wieku szkolnym są w fazie intensywnego rozwoju, a ich doświadczenia mogą mieć długotrwały wpływ na przyszłe życie społeczne, emocjonalne oraz edukacyjne.
Uczniowie z autyzmem i ADHD często zmagają się z problemami w komunikacji, regulowaniu emocji oraz w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Wyzwania te często prowadzą do frustracji, złości i napięcia emocjonalnego, które mogą manifestować się w różnorodny sposób — od zachowań agresywnych po wycofanie społeczne. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele posiadali odpowiednie narzędzia oraz techniki, które pozwolą im na efektywne radzenie sobie z tymi trudnościami.
Nasze szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy i umiejętności, pozwalającej lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące zachowaniami uczniów z ASD i ADHD. Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności, które będą mogli wdrożyć w codziennej pracy, a tym samym przyczynić się do stworzenia przyjaznego i wspierającego środowiska dla swoich podopiecznych.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Głównym celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do skutecznego radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów w spektrum autyzmu oraz ADHD. Uczestnicy poznają różnorodne metody i narzędzia, które pozwolą im lepiej zrozumieć potrzeby uczniów oraz wspierać ich rozwój emocjonalny i społeczny.
Cele i efekty szkolenia:
- Zrozumienie podstawowych pojęć: Uczestnicy zapoznają się z definicjami i klasyfikacją spektrum autyzmu (ASD) oraz nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), co pozwoli im lepiej zrozumieć wyzwania, przed którymi stają uczniowie i ich rodziny.
- Umiejętność diagnozowania i analizy: Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w umiejętność rzetelnej analizy dokumentów dostarczonych przez rodziców, prowadzenia obserwacji uczniów oraz efektywnej współpracy z rodzicami i specjalistami.
- Rozpoznawanie objawów i dostosowywanie działań: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat objawów i zachowań uczniów z ASD i ADHD oraz nauczą się, jak dostosować swoje podejście i metody pracy do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.
- Narzędziownik praktycznych technik: Uczestnicy zapoznają się z praktycznymi narzędziami i technikami, które można zastosować w szkole, aby wspierać uczniów w trudnych sytuacjach emocjonalnych oraz promować ich rozwój.
- Kształtowanie umiejętności współpracy: Szkolenie umożliwi uczestnikom rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji z rodzicami oraz innymi specjalistami, co jest kluczowe dla stworzenia spójnego systemu wsparcia dla uczniów.
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Definicja i klasyfikacja
- Spektrum autyzmu (ASD)
- Nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD
- Klasyfikacja ASD
- ADHD – kategorie objawów
- AuDHD
2. Diagnoza – i co dalej?
- Analiza dokumentów
- Obserwacja specjalistów
- Współpraca z rodzicami i specjalistami
- Wywiad rozwojowy
3. Objawy, zachowania, dostosowanie
- Omówienie objawów
- Zachowania uczniów
- Propozycje działań
4. Narzędziownik
- Przegląd narzędzi
- Techniki wspierające
- Przykłady zastosowań
5. Podsumowanie i pytania
- Podsumowanie kluczowych punktów
- Sesja pytań
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180 minut). Liczba uczestników: do ustalenia z organizatorem szkolenia
INFORMACJE DODATKOWE:
Dyrektor szkoły i każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały i zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Od Państwa oczekujemy przygotowanej sali, w której można wyświetlić pokaz slajdów.