Ocenianie wspierające uczniów ze SPE w modelu edukacji włączającej.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Ważną kwestią procesu kształcenia jest ocenianie postępów ucznia, zdobytej wiedzy i umiejętności. Zgodnie z prawem oświatowym ocenianie ma motywować, dostarczać informacji oraz wspierać uczniów, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dlatego w modelu edukacji włączającej promowane jest ocenianie wspierające uczniów, szczególnie tych ze SPE, czyli ocenianie kształtujące.
Komitet Psychologii PAN odejście od stopni na rzecz oceny kształtującej w ocenianiu bieżącym uzasadnił następująco:
„Ocena ze strony nauczyciela odgrywa swoją formatywną rolę, czyli jest prorozwojowa, tylko wtedy, gdy dostarcza dziecku informacji pomagających mu się uczyć, a więc umożliwia: (1) uświadomienie sobie, co robi dobrze, a co źle, (2) zrozumienie istoty popełnianych błędów, (3) wskazuje drogi poprawy, ale przede wszystkim, (4) wskazuje, w czym dziecko jest kompetentne, co osiągnęło dzięki swemu wysiłkowi. Taki sposób oceniania wzmacnia wytrwałość uczącego się dziecka, buduje jego poczucie sprawstwa, w tym odpowiedzialności za własne działania, a w efekcie kształtuje zdolność samoregulacji, tak ważną w kolejnych etapach kształcenia oraz w życiu” (Stanowisko Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk w odniesieniu do inicjatywy ,,Dziecko bez stopni”, przyjęte na zebraniu plenarnym 27 listopada 2014 r. w Warszawie, bit.ly/2K1Nr46).
Celem oceniania kształtującego jest doprowadzenie do sukcesu ucznia i nauczyciela. Zatem warto poznać elementy OK i zasady ich stosowania oraz podjąć próbę ich wprowadzenia do praktyki szkolnej.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- poszerzenie wiedzy na temat funkcji oceny szkolnej i aktualnych regulacji prawnych dotyczących oceniania, szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- poznanie strategii oceniania kształtującego i zasad ich stosowania w procesie kształcenia, w modelu edukacji włączającej;
- poznanie metod i sposobów pracy stosowanych w ocenianiu kształtującym
PROGRAM SZKOLENIA:
- Funkcje oceny szkolnej i aktualne regulacje prawa dotyczące oceniania, szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ocenianie kształtujące (OK) w edukacji włączającej – na czym polega?
- Strategie OK i ich stosowanie w praktyce szkolnej, podczas bieżącej pracy z uczniami.
- Planowanie lekcji zgodnie z ideą OK, uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów.
- Metody i sposoby pracy z uczniami w trakcie lekcji, zgodne z ideą OK.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy oraz wszyscy nauczyciele pracujący w szkole.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne (180 minut)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.